Penggodam Meminta $1 Juta Dalam Nilai XRP Selepas Menggodam Data Bank Kanada - Market Demon

Thursday, May 31, 2018

Penggodam Meminta $1 Juta Dalam Nilai XRP Selepas Menggodam Data Bank Kanada



90,000 data maklumat peribadi pemegang akaun seperti nama, kata laluan, nombor insurans sosial, nombor akaun dan baki telah digodam dari Bank Kanada iaitu BMO Bank of Montreal dan CIBC online bank Simplii Financial.

 Penggodam menuntut wang tebusan $ 1 juta nilai XRP.

Serangan itu dilakukan dengan memanfaatkan kelemahan dalam sistem keselamatan bank. Algoritma yang digunakan untuk melakukan serangan itu direka untuk mengesahkan dengan cepat urutan nombor pendek seperti nombor kad kredit.

Butiran ini disebut dalam e-mel yang dihantar oleh penyerang. E-mel juga menyatakan bahawa butiran akan dibocorkan pada "forum penipuan dan komuniti penipuan" jika tebusan tidak dibayar pada 28 Mei 11:59 PM.

Penggodam menyatakan bahawa algoritma yang mereka gunakan membenarkan mereka memaparkan sebagai pemegang akaun yang lupa kata laluan mereka. Mereka berkata:

“Mereka memberikan kebenaran terlalu banyak kepada akaun yang disahkan separuh yang membolehkan kami mengambil semua maklumat ini. [Bank] tidak memeriksa sama ada kata laluan sah sehingga soalan keselamatan dimasukkan dengan betul. "

Dalam kenyataan kepada CBC News, bank mengesahkan bahawa pembayaran tidak dibuat. 
BMO berkata:

"Amalan kami bukanlah untuk membayar kepada penggodam. Kami memberi tumpuan kepada melindungi dan membantu pelanggan kami"

Simplii berkata:

"Kami terus bekerjasama dengan pakar-pakar keselamatan siber, penguatkuasa undang-undang dan lain-lain untuk melindungi data pelanggan kami."

Para pelanggan yang butirannya dibocorkan dihubungi oleh CBC News mengatakan bahawa mereka "sangat tertekan" atas penggodaman ini. Mereka juga nampaknya bimbang tentang apa yang mereka sebut "jurang yang ketara" dalam sistem perbankan.

Ini menunjukkan trend di mana penggodam menuntut bayaran tebusan dalam mata wang kriptografi kerana sifatnya tidak dapat dikekalkan dan tidak mahu namanya disiarkan. Kenapa mereka memilih token XRP untuk ini tidak disebutkan, kerana duit syiling lebih terpusat daripada cryptos lain, dengan syarikat Ripple memegang 60% daripada semua syiling yang dibuat.