10 Cryptocurrency Berpotensi bagi Q2 2018 - Market Demon

Monday, April 23, 2018

10 Cryptocurrency Berpotensi bagi Q2 2018

Q1 2018 menyaksikan kebanyakkkan pasaran matawang cryptocurrency dalam keadaan bearish. Bagi sesetengah pelabur ianya mungkin menjadi satu fasa gelap di mana ramai pelabur, trader yang mengalami kerugian besar sekiranya gagal membaca pergerakan pasaran pada Q4 2017. Q1 2018 juga menyaksikan kejatuhan besar bagi cryptocurrency utama seperti Bitcoin, Ethereum. 

Bagi yang mengikuti perkembangan cryptocurrency dan teknologi yang di bawa mungkin perkara ini suatu perkara yang baik kerana project-project di bawah perancangan tanpa jangkaan kenaikkan harga yang mendadak dan memberi peluang developer untuk mengemaskini perkembangan dengan lebih teratur. Di bawah ialah senarai 10 cryptocurrency yang berpotensi bagi Q2 2018 menurut sumber dari www.investinblockchain.com



1. Oyster ($PRL) 

Project Overview 

Diwar-warkan sebagai “the future of website monetization and storage”, Oyster adalah penyekat blocker yang menarik dan kini sedang membangunkan wap. Oyster wujud bagi menyelesaikan masalah yang timbul dalam platform iklan atas talian dengan konsep satu baris code ( one line code). Oyster Protocol membolehkan website menjana pendapatan secara senyap dengan membolehkan pelawat website menyumbang sebahagian daripada kuasa GPU & CPU. The “one line of code” mempercepatkan POW dalam browser decentralized storage ledger, mengurangkan keperluan pengiklanan dan dalam masa yang sama membolehkan website terbuka dan memberi keuntungan untuk publisher melalui bayaran PRL. 










2. Power Ledger ($POWR) 

Project Overview 

Ledger Power adalah platform cryptocurrency Australia berasaskan blockchain dan platform dagangan tenaga yang membolehkan perdagangan decentralized tenaga boleh diperbaharui. Rumah dan perniagaan boleh menjual kuasa suria yang berlebihan kembali ke mikrogrid tempatan serta membeli tenaga pada harga yang lebih rendah daripada yang ditawarkan oleh syarikat elektrik tradisional. 

Ledger Kuasa menggunakan sistem token dua (Sparkz, POWR) untuk tujuan kestabilan, menukarkan bekas kepada fiat tempatan supaya fluctuation nilai POWR tidak menjejaskan kos sebenar elektrik. 





3. Cardano ($ADA) 

Project Overview 

Cardano adalah sumber terbuka sepenuhnya, projek blockchain awam dan projek cryptocurrency yang decentralized. Ia merupakan projek blockchain pertama yang akan dibina di atas penyelidikan akademik yang dikaji semula. 

Matlamatnya adalah untuk mewujudkan sebuah platform bagi decentralized aplikasi dan kontrak pintar yang boleh diproses dengan pengesahan rasmi, yang membolehkan bukti matematik mengenai ketepatan kod. Ini menjadikan Cardano satu platform yang selamat dan boleh dipercayai untuk aplikasi bernilai tinggi. 

Update Roadmap Cardano






4. Ontology ($ONT) 

Project Overview 

Ontologi adalah projek blockchain awam baru yang berprestasi tinggi dan mengagihkan platform kerjasama yang dipercayai. Dicipta oleh syarikat China Onchain pada tahun 2017, Ontology adalah platform awam untuk projek-projek semua bentuk dan saiz, dan satu lagi cubaan untuk menghapuskan halangan antara blockchain dan sektor perniagaan. Antara perkara besar yang akan berlaku Q2 adalah pelancaran mainnet 








5. ARK ($ARK) 

Project Overview 

Ark dan sistem SmartBridgenya membolehkan blokiran dari projek yang berbeza untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Idea ini adalah untuk memberikan setiap cryptocurrency satu titik penyambung yang sama supaya pengguna boleh memiliki coin dari satu sistem tetapi masih boleh menjalankan kontrak pintar yang lain. 

Ark juga membina "Point. Click. Blockchain. " satu konsep penyelesaian yang membolehkan sesiapa sahaja untuk menggunakan blok block mereka sendiri, walaupun mereka kurang pengetahuan dalam proggramming. 

Ark’s promising future


6. ICON ($ICX) 

Project Overview 

Projek ICON adalah platform decentralized aplikasi yang direka untuk membantu institusi berkongsi data dengan mudah dan secara persendirian dan privacy. Ia membolehkan rantaian blokchain disambungkan semula ke rantaian teras dan utama, yang di uruskan oleh peraturan mereka sendiri tetapi tidak dengan mengganggu setiap blockchain masing-masing. 

ICON paling banyak dibincangkan penggunaannya melibatkan hospital dan syarikat insurans. Sekiranya pesakit mempunyai prosedur yang harus dilindungi oleh insurans, semua hospital yang perlu dilakukan adalah menghantar maklumat pesakit tersebut ke rantaian blockchain. 






7. Stratis ($STRAT)

Project Overview  

Stratis is a blockchain-as-a-service platform built to provide C# developers with tools to create their own customized blockchains. Its chief aim is to deliver simple and affordable end-to-end solutions for medical, financial, and technological entities that need to test and deploy dapps for their business. 

Stratis adalah platform blockchain-as-a-service yang dibina untuk menyediakan pemaju C# dengan alat untuk membuat blokchain mereka sendiri mengikut kemahuan. Matlamat utamanya adalah untuk menyediakan penyelesaian end-to-end yang mudah dan berpatutan untuk entiti perubatan, kewangan, dan teknologi yang perlu menguji dan menggunakan dApps untuk perniagaan mereka.






8. Nano ($NANO) 

Project Overview 

Nano (dahulunya RaiBlocks) adalah cryptocurrency “low-latency trustless” yang dikenali kerana seni bina yang sangat cekap, Nano telah dibina untuk melalukan transaksi segera dan zero yuran. Ia juga berskala infinity, jadi tidak kira berapa orang menggunakannya, rangkaian tidak akan mempunyai masalah. 

Roadmap


9. Request Network ($REQ)

Project Overview 

Sama dengan konsep asal cryptocurrency di wujudkan, bertujuan menghantar dan menerima pembayaran digital. Platform ini membolehkan sesiapa sahaja untuk meminta dan menerima bayaran untuk perkhidmatan tanpa perlu melalui pemprosesan pihak ketiga tanpa sebarang yuran tambahan kerana ianya decentralized. 

massive event for Request in 2018



10. Stellar ($XLM)

Project Overview 

Dikenali sebagai " open-sourced, distributed payments infrastructure” Stellar adalah platform Blockchain yang menyediakan kemudahan memindahkan wang merentas sempadan dengan cepat, dipercayai, dan pada harga yang murah, tetapi ianya tidak sama dengan Ripple. Mata wang Stellar (XLM) wujud untuk menghubungkan mata wang fiat dan membolehkan pertukaran segera di jalankan.





p/s : Cryptocurrency yang disenaraikan adalah sekadar info dan senarai umum tanpa sebarang kepentingan. Sebarang risiko pelaburan sekiranya pembaca melabur adalah atas risiko sendiri. Pembaca di galakkan menjalankan research dan analisis secara persendirian. DYOR.