Pilihan Raya Kecil di West Virginia Berjaya Menggunakan Teknologi Blockchain - Market Demon

Sunday, November 18, 2018

Pilihan Raya Kecil di West Virginia Berjaya Menggunakan Teknologi Blockchain




Setiausaha Negara Amerika Syarikat West Virginia Mac Warner melaporkan contoh pertama pengundian jarak jauh yang berjaya dengan menggunakan teknologi Blockchain

Warner menyatakan bahawa pada pilihan raya pada pertengahan tahun 2018, sebanyak 144 anggota tentera yang ditempatkan di luar negara dari 24 daerah telah dapat menghantar undi mereka di atas platform berasaskan blockchain yang dipanggil Voatz

Percubaan pertama platform baru itu digunakan semasa pilihan raya utama negeri pada bulan April. Undian berasaskan blokchain kemudiannya dihadkan kepada sekumpulan pemilih yang dipilih seperti anggota militari yang ditugaskan dan warga lain yang layak untuk mengundi yang tidak hadir di bawah Akta Pengundian Absentee Undian dan Luar Negara (UOCAVA).

Sistem Voatz pada mulanya dibangunkan untuk menangani isu penyertaan pengundi yang rendah di kalangan anggota tentera. Menurut Symantec, firma di belakang sistem Voatz, hanya 368,516 orang, atau 18 peratus dari 2 juta anggota yang  berkhidmat di luar negara menerima undi pada tahun 2016. Setelah mengira hanya 11 peratus undi sahaja yang diterima.

Menurut data dari Projek Pemilihan Amerika Syarikat, West Virginia menduduki carta  44 dari 50 negara dalam penyertaan pengundi iaitu sebanyak  42.6 peratus.


Mahu memberi sumbangan atau terlibat dalam komuniti Market Demon?


No comments: