Bandar Sepanyol Bilbao Melancarkan Tender $171K untuk Membangun Rangkaian Blockchain Awam - Market Demon

Sunday, November 18, 2018

Bandar Sepanyol Bilbao Melancarkan Tender $171K untuk Membangun Rangkaian Blockchain Awam



Bilbao, bandar terbesar di utara Sepanyol, telah melancarkan tender bernilai € 150,000 (sekitar $ 171,000) untuk membangunkan perkhidmatan awam dengan menggunakan teknologi blockchain, pihak berkuasa perbandaran Bilbao mengumumkan.

Pegawai bandar terbesar di negara Basque ingin mewujudkan satu platform yang desentralisasi, yang direka untuk membolehkan seseorang bertindak dengan "kuasa wakil" dalam talian. Tarikh akhir untuk memohon tender adalah pada 23 November.

Sebuah syarikat yang akan dianugerahkan kontrak itu perlu membangunkan rangkaian blockchain dalam masa enam bulan. Menurut penerangan teknikal tender, syarikat yang berjaya mendapat tender tersebut harus membina rangkaian yang sama dengan EJIE - platform digital yang dimiliki oleh kerajaan negara Basque. EJIE, pada sebelum ini beroperasi di bawah Kuasa JPMorgan, sebuah distributed ledger dan platform smart contract yang direka untuk keperluan kewangan yang berdasarkan blok Ethereum (ETH).

Dengan menggunakan blockchain dan smart contract, pihak berkuasa Bilbao ingin memudahkan pertukaran data diantara institusi awam yang berbeza. Pegawai-pegawai mereka percaya bahawa teknologi blockchain akan membantu menyimpan data warga penduduk dengan selamat dan mencegah data dicuri ataupun dihacks.

Sepanyol kekal sebagai salah satu contoh utama yang optimis dalam teknologi blockchain. Baru-baru ini, komuniti otonomi Sepanyol Aragon mengumumkan ia akan memberikan perkhidmatan blockchain kepada rakyat di peringkat negeri. Kemudian pada bulan Oktober, salah satu pelabuhan tersibuk Sepanyol yang berpangkalan di Valencia menyatakan ia telah mewujudkan "pelabuhan pintar" untuk meningkatkan logistik dan sekaligus mengurangkan kos penyelenggaraan.


Mahu memberi sumbangan atau terlibat dalam komuniti Market Demon?

No comments: