Terbongkar: Mengapa e-gold gagal menjadi matawang digital - Market Demon

Wednesday, July 25, 2018

Terbongkar: Mengapa e-gold gagal menjadi matawang digital

Pernahkah anda mendengar tentang e-gold?




e-gold adalah mata wang emas digital. Ya mata wang digital!

Ia mula dibangunkan oleh Gold & Silver Reserve Inc. di bawah e-gold Ltd. yang membenarkan pengguna membuka akaun di laman web mereka dalam denominasi emas (atau logam berharga lain). Sistem itu menawarkan pemindahan segera nilai ke akaun e-gold lain sebagaimana juga wallet cryptocurrency.

Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1996 dan telah berkembang dengan pesat dengan mempunyai lima juta pengguna menjelang sekitar tahun 2009. Bayangkan sahaja jika setiap seorang mempunyai pegangan sekurang-kurangnya 1gram emas, sudah tentu nilai syarikat dan pelaburannya di dalamnya melebihi USD500 juta. 


Latarbelakang

Douglass Jackson dan natijah perjuangannya 'electronic ankle bracelette'


e-gold diasaskan oleh ahli onkologi Douglass Jackson dan peguam Barry Downey pada tahun 1996. Pasangan ini pada asalnya menyokong akaun perkhidmatan dengan duit syiling emas yang disimpan di peti simpanan bank di Melbourne, Florida. e-gold Ltd. telah diperbadankan di Nevis, Saint Kitts dengan operasi yang dijalankan di Florida, Amerika Syarikat.

e-gold digunakan oleh kedua-dua individu dan peniaga untuk perkhidmatan dari perdagangan logam, lelongan dalam talian, kasino dalam talian, dan platform sumbangan. Menjelang tahun 2001, beberapa syarikat dan individu mula menawarkan perkhidmatan pertukaran pihak ketiga antara mata wang negara dan e-gold, yang membolehkan e-gold menjadi sebuah syarikat dengan pangkalan pengguna antarabangsa.

Syarikat ini dilancarkan dua tahun sebelum PayPal dan telah memperolehi lebih dari satu juta akaun pengguna pada tahun 2002. Ia merupakan sistem mata wang digital pertama yang berjaya untuk mendapatkan pengguna yang luas dan trading platform. Ia juga merupakan laman web pertama atau perkhidmatan pembayaran untuk menawarkan Aplikasi Program Antara Muka (API) yang membolehkan perkhidmatan lain dan urus niaga e-dagang dibina di atasnya.

Perkhidmatannya digantung kerana masalah undang-undang. Pada kemuncaknya pada tahun 2008, e-gold memproses lebih daripada urus niaga bernilai berharga bernilai USD2 bilion setahun walaupun dengan asas monetari hanya USD 20 juta emas (~ 2.54 metrik tan). Ini menunjukkan perolehan kewangan yang sangat tinggi (halaju) kira-kira 100 kali setahun.

Melihat kepada perkembangan ini, beberapa langkah perlu diambil bagi mengagalkan kemaraan itu dari segenap aspek seperti serangan melalui:

1. Tadbir urus


e-gold adalah unik pada masa itu kerana syarikat mencipta Thrust Fund dengan menambat emas fizikal bagi pihak pengguna. Mereka juga membuat halaman laporan statistik realtime yang menunjukkan jumlah pegangan setiap logam dalam akaun amanah, senarai bar emas dengan nombor siri, jumlah akaun, serta jumlah dan nilai urus niaga dalam 24 jam sebelumnya. Ketelusan ini meningkatkan reputasi dan populariti e-gold dengan pengguna mereka, dan membolehkan banyak pemerhatian dibuat tentang bagaimana penggunaan e-gold.

2. Pesaing

Masih wujud ke hari ini

Kejayaan pasaran e-gold menjelang 2001 menimbulkan ramai pesaing. Ini termasuk Goldmoney.com, e-Bullion.com, CrowneGold.com, Pecunix.com, INTgold.com, dan beberapa lagi termasuk Skim Ponzi berjuta-juta dolar tanpa sebarang emas dipanggil OSgold.com.

3. Gelombang jenayah



Kejayaan awal e-gold juga menjadi punca pembubarannya. Nilai e-gold dan mempunyai pangkalan pengguna yang besar menjadikannya sasaran awal malware dan phishing oleh sindiket jenayah yang semakin teratur di Timur Eropah. Serangan phishing pertama yang diketahui terhadap institusi kewangan telah dibuat terhadap ahli-ahli melalui emel e-gold pada bulan Jun 2001.Teknik ini disempurnakan dengan serangan terhadap sistem emas digital e-gold dan kemudian digunakan untuk menyerang institusi kewangan lain bermula pada tahun 2003.

e-gold membenarkan urus niaga sekecil 1 hingga 10 ribu gram emas. Ia juga merupakan sistem pembayaran mikro yang berjaya di dunia sahaja. Statistik pembayaran syarikat telah diterbitkan secara langsung dan menunjukkan beratus-ratus ribu urus niaga mikro dibuat setiap hari oleh program komputer menggunakan API.

4. Serangan penggodam dan post identity validation


Akibat tiada pengesahan identiti pemegang akaun, e-gold mula mengalami peningkatan kadar jenayah yang mana diintai oleh penggodam Timur Eropah terhadap penggunanya. Selain pishing, penggodam menggunakan kelemahan sistem operasi Microsoft dan pelayar web explorer untuk mengumpulkan maklumat akaun daripada berjuta-juta komputer untuk menjahanamkan akaun e-gold.

Walau bagaimanapun, Jackson menafikan perkara ini dengan menjelaskan bahawa walaupun sekiranya akaun hanya didaftarkan sebarang nama (tidak mahu dikenali), treacebility aliran dana masih boleh dijejaki, sejarah akaun masih kekal dan identiti sebenar masih boleh juga dilihat daripada pembubaran akaun e-gold atau sebarang pembiayaan tukaran matawang kepada USD. 

Walau bagaimanapun, hal ini hanya boleh diakses oleh syarikat dan bukannya pengguna. Hal ini menjadi satu punca mudahnya berlaku penipuan jualan dan identiti atas nama e-gold.


5. Masalah Sistem



Sistem transaksi atas talian e-gold membolehkan penjenayah dan penggodam di Eropah Timur mengambil kesempatan menggunakannya untuk tujuan keganasan dan mengubah wang haram. Dikatakan beberapa kumpulan geng siber yang diganggu dan menggunakan e-gold berpangkalan di Râmnicu Vâlcea, Romania.

e-gold bukanlah rivalry kepada sistem perbankan. Sistem perbankan dan kredit di negara-negara Amerika sewaktu itu tidak direka untuk persekitaran digital Sistem kewangan konvensional juga pada asasnya tidak selamat dan sangat terdedah kepada kecurian identiti dan penipuan. Kesediaan syarikat kad kredit untuk membenarkan pemohon membuat kad tanpa dikenalpasti secara peribadi juga membolehkan pertumbuhan kecurian identiti yang besar.

Internet memungkinkan rangkaian jenayah terancang di luar Amerika Syarikat untuk menggunakan ahli-ahli strategik yang ditempatkan di institusi kewangan di Amerika Syarikat bagi melakukan kejahatan kewangan berbilion-bilion dolar, terutamanya melalui pencurian identiti. Wang hasil jenayah ini kemudiannya perlu dibasuh dan dipindahkan kembali ke ibu pejabat penggodam di Timur Eropah. Ini biasanya dilakukan melalui kabel bank dari bank Amerika seperti Bank of America dan Western Union. 

Kehadiran e-gold dengan kos pindah yang rendah, yang cepat dan mudah menjadikan operasi jenayah lebih cepat dan membolehkan penyaluran semula modal bagi operasi pengganas atau penggodam.


6. Masalah Perhubungan Awam


Pada tahun 2001 Goldmoney.com yang diasaskan oleh James Turk dan menjadi pesaing bagi e-gold. Turk, telah memfailkan paten pada sistem pembayaran emas digital pada tahun 1993 tetapi melancarkan sistemnya lima tahun di sebelum e-gold, mengambil strategi dua arah untuk menguasai e-gold. Pertama, beliau menyaman e-gold untuk pelanggaran hak paten. Walaupun tindakan ini gagal di mahkamah, Turk berjaya meletakkan dirinya di pasaran sebagai "pencipta emas digital" walaupun Jackson adalah orang yang mengajar dirinya bagaimana untuk memprogram dan menulis versi pertama e-gold sendiri. (Turk memanfaatkan patennya selama beberapa tahun, dan akhirnya mengupah sebuah syarikat perisian untuk membina sistemnya kerana dia bukan pengaturcara komputer.)

Kedua, Turk mengatasi masalah jenayah e-gold dan menjadikan Goldmoney sebagai sistem emas "sarung tangan putih" yang mana pelabur perlu membuat pengesahan identiti untuk membuka akaun. Ini beza berbanding e-gold sebagai pengendali yang tidak bertanggungjawab dengan tuduhan penuh dengan jenayah. Strategi pemasaran ini sangat berkesan untuk Goldmoney kerana ia mendorong pengasas e-gold Jackson untuk menaikkan populariti dirinya sendiri dalam mempertahankan prinsip kebebasan bahawa pengguna bertanggungjawab atas kelakuannya dan pengadilan adalah cara terbaik bagi menyelesaikan tuduhan penipuan. Sepuluh tahun kemudian, e-gold keluar dari perniagaan, ia ditutup oleh kerajaan AS, tetapi Goldmoney terus berjalan hingga ke hari ini dengan logam emas bernilai USD 1 bilion dan berjuta-juta pengguna.


7. Penipuan demi penipuan oleh si penyangak cyber

Berleluasanya skim ponzi antarabangsa yang menggunakan seniman, ia menggunakan nama High Yield Investment Program bagi mengaburi mata mangsa serta memanfaatkan populariti e-gold. Dikatakan puluhan ribu anggota yang menyertai skim cepat kaya ini dengan janji menerima faedah pelaburan secara automatik menurut Editor DGC Mark Herpel.

Penipuan pada gerbang e-bay turut berlaku dengan penularan penjualan item palsu. Sindiket ini memilih mangsa agar membuat bayaran secara e-gold kerana ia adalah cara paling cepat dan mudah bagi  transaksi rentas benua.

Gelombang kejahatan terkumpul ini antara punca kemasukan pihak berkuasa bagi 'melindungi; pemegang akaun yang ditipu.


Matawang digital


Rumusannya, berikut adalah faktor-faktor e-gold gagal diteruskan menjadi matawang alternatif digital:

1) Ketidakmampuan model bisnes dalam menyediakan sistem identifikasi pengguna
2) Gagal menggerakkan sistem rayuan dan resolusi bagi menyekat aktiviti haram dalam komunitinya
3 ) Isu identiti - model bayaran gagal mewujudkan web of trust di mana pengguna tidak mengetahui dengan siapa dia berhubung.
4) Kerajaan pusat membuat keputusan muktamad terhadap keputusan negeri di US berhubung pindaan sistem pemindahan digital value sebagai money transmitter.
5) Pengarah e-gold disabitkan dengan tuduhan di mahkamah dan pelanggaran paten.
6) e-gold tidak mampunyai ally dengan perbankan sistem semasa, tidak seperti PayPal yang tidak memberi ancaman persaingan terhadap dunia perbankan bank.
7) e-gold dituduh menjalankan aktiviti pengubahan wang haram dan benar transaksi pembelian ponografi kanak-kanak

e-gold dikatakan mempunyai aset emas yang sangat banyak sehingga dikatakan melebihi jumlah negara tiga terakhir dalam senarai IMF dengan anggaran USD 90 juta. Pelaburan ini dipulangkan semua kepada pelabur atas arahan mahkamah.


Apakah cabaran yang perlu dilalui cryptocurrency?


Cryptocurrency bakal mengalami nasib yang sama sekiranya gagal mengatasi isu yang sama yang mana pada akhirnya, sistem sedia ada akan menggunakan manfaat blockchain dalam sistem mereka atau cyptocurrency boleh memilih kesimpulan e-gold seperti di bawah:


Kesimpulan


e-gold adalah perintis bayaran bagi sistem bayaran atas talian. Walau pun ia menerima banyak tekanan dan tuduhan kes jenayah, dunia mengakui dan memberi pengiktiran e-gold sebagai sistem bayaran atas talian pertama dalam sejarah Internet. Ia kemudiannya diberi nafas baharu oleh syarikat e-komersial lain gunakan pada hari ini termasuklah bayaran melalui sambungan enkripsi SSL, penggunaan API bagi membina servis melalui transaksi. e-gold adalah alternatif sistem transaksi yang dijalankan di luar sistem bank dunia, perkara sama berlaku terhadap cyrptocurrency. Akhirnya, e-gold diharamkan oleh kerajaan US dengan keputusan:

“a business can clearly engage in money transmitting without limiting its transactions to cash or currency and would commit a crime if it did so without being licensed.”


Kata-kata Saidina Ali r.a, "kebatilan yang tersusun akan mengalahkan kebenaran yang tidak tersusun"


"Teknologi umpama pisau, digunakan untuk memotong kek atau membunuh watak"~neurotrader.S



Shafiq Neurotrader untuk Market Demon
Emel: shafiq.cryptocall@gmail.com

Ingin dapatkan kemaskini lebih pantas di peranti pintar anda? Ikuti salah satu media sosial kami di bawah:







No comments: