Syarikat Terbesar Dalam Sejarah Dunia : Vereenigde Oostindische Compagnie - Market Demon

Wednesday, July 25, 2018

Syarikat Terbesar Dalam Sejarah Dunia : Vereenigde Oostindische Compagnie



Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), atau United East India Company, bukan sahaja syarikat multinasional pertama yang wujud, tetapi juga mungkin perbadanan terbesar dalam sejarah dunia.


Syarikat itu wujud selama hampir 200 tahun dari penubuhannya pada tahun 1602, ketika Kerajaan Belanda memberinya monopoli selama 21 tahun atas operasi Belanda di Asia dan akhirnya dibubarkan pada tahun 1796. Selama dua abad itu, VOC telah menghantar hampir satu juta orang ke Asia, lebih daripada seluruh negara Eropah yang lain di gabungkan.


Syarikat itu mempunyai hampir 5000 kapal dan mendapat keuntungan besar dari perdagangan rempah-rempahnya. Pengaruh VOC adalah lebih besar daripada beberapa negara. Sebahagiannya ialah kerana VOC, Amsterdam adalah pusat kewangan kapitalisme selama dua abad. Bukan sahaja VOC mengubah dunia, tetapi juga mengubah pasaran kewangan.

Cadangan penubuhan VOC dibentangkan apabila Belanda mula mencabar monopoli Portugis di Asia Timur pada 1590-an. Usaha ini agak berjaya kerana sesetengah kapal mereka mengembalikan keuntungan 400%, dan pelabur mahukan lebih banyak lagi. Sebelum penubuhan VOC pada tahun 1602, kapal perseorangan dibiayai oleh peniaga sebagai perkongsian terhad yang tidak lagi wujud apabila kapal kembali.

Pedagang akan melabur dalam beberapa kapal pada satu masa supaya jika seseorang gagal untuk kembali, mereka tidak dihapuskan. Penubuhan VOC membenarkan beratus-ratus kapal untuk dibiayai serentak oleh beratus-ratus pelabur untuk meminimumkan risiko.

Empayar British mengasaskan Syarikat India Timur pada tahun 1600, dan Belanda mengikut jejak langkah mereka pada tahun 1602 dengan menubuhkan Compagnie Vereenigde Oost-Indische. VOC memperkuatkan pengaruh mereka dengan membina benteng-benteng, mempertahankan tentera, dan membuat perjanjian dengan raja-raja Asia. VOC adalah kompleks perindustrian tentera.

VOC cepat tersebar di seluruh Asia. Bukan sahaja VOC menubuhkan dirinya di Jakarta dan seluruh Hindia Belanda (sekarang Indonesia), tetapi mereka juga wujud di kawasan dekat dengan Jepun, sebagai satu-satunya syarikat asing yang dibenarkan berdagang di sana, sepanjang Persisiran Malabar di India, menyingkirkan pengaruh Portugis di Sri Lanka, Afrika Selatan, dan di seluruh Asia.

Syarikat itu sangat berjaya sehingga 1670 ketika VOC kehilangan pengaruh di Taiwan, dan menghadapi persaingan yang lebih besar dari kuasa-kuasa penjajah British dan lain-lain. Keuntungan masih lagi dapat dikaut, tetapi VOC terpaksa menukar barangan yang didagangkan dengan margin yang lebih rendah, tetapi mereka dapat melakukan ini kerana kadar faedah jatuh pada tahun 1600-an.




Kadar faedah yang lebih rendah membolehkan VOC membiayai lebih banyak perdagangan melalui hutang. Syarikat itu membayar dividen yang tinggi, kadang-kadang dibiayai oleh pinjaman, yang mengurangkan jumlah modal yang dilaburkan semula.

Memandangkan tahap overhead yang tinggi diperlukan untuk mengekalkan pos-pos VOC di seluruh Asia, hutang dan kekurangan wang modal akhirnya menjejaskan VOC. Walau bagaimanapun, sehingga tahun 1780-an, VOC terus menjadi sebuah syarikat multinasional besar yang menjangkau seluruh Asia.

Perang Anglo-Belanda 1780-1784 meninggalkan syarikat itu dengan krisis kewangan. Revolusi Perancis bermula pada 1789, yang membawa kepada pendudukan Amsterdam pada tahun 1795. VOC dinasionalisasi pada 1 Mac 1796 oleh Republik Batavia yang baru, dan piagamnya ditamatkan pada 31 Disember 1799.

Kebanyakan harta milik VOC diserahkan kepada British selepas Perang Napoleon selesai, dan English East India Company telah mengambil alih infrastruktur VOC.

VOC mengubah kapitalisme kewangan selama-lamanya dengan cara yang rumit dan hanya beberapa orang sahaja yang faham. Walaupun saham telah dikeluarkan dalam syarikat sebelum VOC diasaskan, VOC memperkenalkan liabiliti terhad kepada para pemegang sahamnya yang membolehkan firma membiayai operasi berskala besar. Liabiliti terhad diperlukan kerana jika syarikat itu terjejas, ia akan memusnahkan pelabur terbesar dalam syarikat, apalagi pelabur yang lebih kecil.


Walaupun inovasi ini merubah kapitalisme selama-lamanya, terdapat cara-cara di mana VOC gagal mengubah diri mereka sendiri, yang menyebabkan kejatuhannya. Modal syarikat kekal hampir sama selama 200 tahun kewujudannya, sekitar 6.4 juta florin (kira-kira $ 2.3 juta).

Daripada mengeluarkan saham baru untuk menaikkan modal tambahan, syarikat itu bergantung pada modal yang dilaburkan semula. Dasar dividen VOC meninggalkan sedikit modal untuk pelaburan semula, jadi syarikat beralih kepada hutang. Syarikat pertama kali menerbitkan hutang pada tahun 1630-an, meningkatkan nisbah hutang /ekuiti kepada dua.

Nisbah ini kekal di dua hingga tahun 1730-an, meningkat menjadi sekitar empat pada tahun 1760-an, kemudian meningkat secara dramatik pada tahun 1780-an hingga sekitar 18, akhirnya menggugat syarikat itu, dan dinasionalisasikan dan akhirnya pembubarannya.
 
Bekas HQ VOC di Amsterdam
Pada tahun 1600-an dan 1700-an, Belanda mempunyai kos modal paling rendah di dunia. Ini kerana idea mereka yang sangat inovatif: “Jika anda membayar balik pinjaman anda, kreditur anda akan memberi ganjaran kepada anda dengan kadar faedah yang lebih rendah.”

Ini bukan cara Sepanyol, Perancis, dan raja-raja negara lain memandang sistem wang pinjaman, dan kadar faedah mereka juga kekal tinggi. Akibat keberhasilan fiskal Belanda, hasil pada bon kerajaan Belanda jatuh dari 20% pada tahun 1517 kepada 8.5% pada tahun 1600 dan seterusnys kepada 4% pada tahun 1700.

Bukan sahaja Belanda mempunyai kadar faedah yang paling rendah di dunia pada masa itu, tetapi mereka mempunyai kadar faedah yang paling rendah dalam sejarah. Ini mendorong Belanda untuk melabur bukan sahaja dalam syarikat saham bersama, seperti VOC, tetapi dalam hutang kerajaan asing, membantu membiayai Revolusi Amerika.

Satu lagi aspek menarik VOC adalah dasar dividennya. Sebahagian daripada dividen dibayar dengan ganjaran, bukannya dalam bentuk wang, dan dividen mereka berubah secara meluas.

VOC memberikan pulangan yang tinggi kepada para pelabur, tetapi tidak semestinya dalam cara para pemegang saham mahu. VOC pada dasarnya membongkar inventori mereka pada pemegang saham dalam beberapa tahun, memberikan mereka hasil, ulas, rempah atau ikatan. Sesetengah pemegang saham enggan menerima mereka. Jelasnya, para pemegang saham mahukan wang, bukan barangan, dan tiga syarikat British, Bank of England, East India Company dan South Sea Company, belajar dari kejadian ini dan hanya membayar dividen tunai sepanjang tahun 1700-an.

Dividen purata 20-30% modal tinggi, tetapi sejak harga saham didagangkan sekitar 400 dalam kebanyakan kewujudan syarikat, seperti carta di bawah menunjukkan, hasil dividen sebenarnya sekitar 5-7%, lebih baik daripada obligasi Belanda , tetapi kurang daripada bon dari negara "pasaran baru muncul", seperti Rusia atau Sweden.



Seperti yang ditunjukkan dalam carta, saham bermula pada 100 pada tahun 1602, meningkat sehingga 200 oleh 1607, mengalami Bear trend pada tahun 1609, meningkat sehingga 400 pada tahun 1630-an, berfluktuasi kerana kekayaan syarikat berubah dari tahun ke tahun, mengambil bahagian dalam bubble tahun 1720-an apabila saham melebihi 1000, jatuh semula ke 600, meningkat kepada 800 pada 1730-an, kemudian perlahan-lahan merosot dari kedudukan itu.

VOC juga mengubah Bursa Saham Amsterdam, menyebabkan beberapa inovasi telah diperkenalkan, seperti kontrak niaga hadapan, pilihan, short selling, dan juga Bear market trend. Isaac le Maire adalah pemegang saham terbesar VOC pada tahun-tahun awalnya, dan beliau memulakan bear trend dalam sejarah saham, menjual saham VOC secara short selling untuk membelinya kembali dengan keuntungan dan membeli saham tambahan.

Tindakan ini juga membawa kepada peraturan kerajaan pertama pasaran saham, cuba melarang sistem short selling pada 1621, 1623, 1624, 1630 dan 1632 serta pilihan cara kewangan lain. Hakikat bahawa undang-undang ini terpaksa diluluskan berkali-kali menunjukkan peraturannya tidak begitu berkesan dan efektif.

Satu masalah untuk kejayaan jangka panjang Bursa Saham Amsterdam adalah bahawa VOC dan West India Company (WIC) adalah satu-satunya saham besar yang didagangkan di Bursa Saham Amsterdam. Antara 1600 dan 1800, tidak ada syarikat besar yang baru disenaraikan di Amsterdam.

Walaupun ketepatan fiskal Belanda menyimpan hutang dan kadar faedah yang rendah, ia juga membantutkan pertumbuhan Bursa Saham Amsterdam kerana bon kerajaan tidak pernah menjadi bahagian penting dalam perdagangan di bursa. Oleh kerana sifat politik yang bersifat decentralized di Belanda, hutang kerajaan diadakan di dalam negara.

Kerana VOC dan WIC terlalu menguasai pasaran saham, syarikat itu tidak mengeluarkan saham baru untuk menaikkan modal, dan hutang Belanda sangat kecil dan mempelbagaikan di antara bandar-bandarnya, sehingga Belanda melabur hutang luar negeri untuk mencari outlet untuk modal mereka.

Akhbar Belanda pada tahun 1700-an sering menyenaraikan harga hutang Perancis di Paris serta British Consols, Bank of England Stock, British East India Company dan saham South Sea Company di London, tetapi tiada hutang atau ekuiti lain dari Amsterdam disenaraikan.

Dengan pengecualian perdagangan colonial atau penjajah, sehingga tahun 1800 tidak ada perusahaan kapitalis yang memerlukan tahap modal VOC dan WIC. Maka modal Belanda yang tersedia masuk ke dalam hutang, bukan equity. Amerika pergi ke Amsterdam untuk meningkatkan modal, seperti Sweden, Perancis, England, Rusia, Saxony, Denmark, Austria dan negara-negara lain. Ini memberikan pelabur Belanda dengan pulangan yang lebih tinggi, tetapi tidak membangunkan ekonomi Belanda dengan cara yang kompetitif.

Faktor lain yang mungkin menghalang Amsterdam Exchange daripada berkembang adalah hakikat bahawa saham hanya boleh didaftarkan secara bulanan atau suku tahunan. Keadaan ini berbeza di London. Bukan sahaja saham dan hutang British boleh didaftarkan setiap hari, tetapi semua saham tersedia untuk dipindahkan.

Sebaliknya, banyak saham VOC tidak didagangkan sama sekali. Jumlah hutang Inggeris dan Perancis meningkat sepanjang tahun 1600-an dan 1700-an, yang memerlukan pelabur baru secara teratur. Bukan sahaja modal VOC tetap kekal atau stagnant, tetapi hutang kerajaan Belanda yang terpusat tidak wujud sehingga Belanda menjadi kerajaan di bawah pemerintahan Napoleon. Amsterdam gagal memberi peluang baru kepada pelaburnya.

Sebelum Revolusi Perindustrian, syarikat hanya terlalu kecil untuk memerlukan modal yang mencukupi untuk didagangkan di bursa. Perdagangan telah lama menjadi perkara berisiko tinggi, memberikan pulangan yang tinggi dan kerugian yang tinggi, dan pelabur mempelbagaikan risiko mereka dengan meletakkan wang mereka di beberapa kapal yang berbeza. Syarikat-syarikat perdagangan kolonial pada tahun 1600-an dan 1700-an mengambil modal kewangan ke tahap yang berbeza, membolehkan beribu-ribu orang melabur dalam beribu-ribu usaha perkapalan dan risiko kepelbagaian.


Selepas Perang Napoleon, pusat kewangan global beralih dari Amsterdam ke London. Walaupun proses ini tersebar selama beberapa dekad, amat menakjubkan bahawa pusat kewangan global dapat dengan mudah beralih dari Amsterdam ke London dengan cepat dan mudah. Terdapat beberapa perkara, kebanyakannya politik, yang Amsterdam mempunyai sedikit kawalan, seperti Perang Napoleon, pendudukan mereka oleh Perancis, dan kehilangan tanah jajahannya selepas perang.

Di retrospeksi, ada perkara yang mungkin dilakukan Belanda untuk meningkatkan kemungkinan bahawa Amsterdam akan kekal di pusat kewangan global selepas 1815, walaupun mereka mungkin tidak dapat meramalkan bahawa pusat itu akan beralih ke London.

VOC gagal menaikkan modal tambahan apabila perlu, untuk membatasi peminjaman, atau membiayai perbelanjaan modal melalui pemotongan dividennya. Sejak Belanda kekurangan penerbit hutang terpusat, seperti yang dilakukan Perancis, British dan Rusia, Bursa Saham Amsterdam menjadi semakin penting selepas VOC dan WIC runtuh. Bon kerajaan asing menjadi lebih menonjol di Amsterdam, tetapi juga perdagangan bon kerajaan asing berpindah ke London pada tahun 1820-an di mana modal lebih mudah diperolehi.

Tidak ragu-ragu sama ada Amsterdam boleh meramalkan semua perubahan yang berlaku, dan mungkin mereka tidak dapat menghalang pertukaran dari Amsterdam ke London yang berlaku selepas 1815, tetapi itu adalah pelajaran yang sepatutnya dipelajari London. London menjadi enjin kapitalisme global untuk abad kesembilan belas, hanya untuk kehilangan tempatnya ke New York selepas Perang Dunia I. AS harus memahami pelajaran ini juga. Pusat kewangan global mesti berkembang, berinovasi dan bersikap terbuka. Jika tidak, pusat akan berpindah ke tempat lain.

No comments: