6 Faktor Mempengaruhi Kadar Pertukaran - Market Demon

Thursday, September 27, 2018

6 Faktor Mempengaruhi Kadar Pertukaran

6 Factors That Influence Exchange Rates

Faktor Yang Mempengaruhi Kadar Pertukaran Asing

Berikut adalah enam faktor tersebut:

1. Intervensi Kerajaan: Bank pusat dapat mempengaruhi kadar dengan membeli atau menjual mata wang domestik.

2. Inflasi: Negara dengan kadar inflasi yang tinggi secara konsisten cenderung mempunyai nilai mata wang yang lebih rendah. Ini kerana nilai pembelian berkurangan berbanding negara lain.

3. Kadar Faedah: Peningkatan kadar faedah di negara boleh menawarkan pelabur kadar pulangan yang lebih tinggi daripada negara-negara lain. Ini menjadikannya kelihatan lebih menarik dan mempunyai nilai tinggi dalam pandangan negara lain. 

4. Defisit Akaun Semasa: Jika negara mempunyai defisit akaun semasa, ini bermakna ia membelanjakan lebih daripada pendapatan dalam perdagangan asing. Untuk membuat defisit ini, negara boleh meminjam modal daripada sumber luaran yang lain, yang seterusnya akan membantu membuat mata wang domestik susut.

5. Hutang Kerajaan: Negara-negara yang mempunyai hutang yang tinggi adalah kurang menarik kepada pelabur asing disebabkan oleh risiko untuk muflis serta kadar inflasi yang tinggi. Ini dapat mengurangkan nilai mata wang.

6. Spekulasi: Kebanyakan dagangan dalam pasaran forex adalah perdagangan spekulatif, yang bermaksud sentimen dan momentum boleh memainkan peranan besar dalam aktiviti pasaran. Walaupun fundamental tidak selaras, pasaran bagi mata wang boleh terus melambung atau menyusut nilai jika peniaga dan kerajaan menyedarinya.

Ini adalah 6 faktor yang mempengaruhi nilai dan kadar pertukaran asing sesebuah negara. Untuk mengetahui sama ada hutang kerajaan adalah baik atau membawa lebih banyak keburukan boleh klik pautan di sini 

Link Penulis : NadCrypto

No comments: