20 Pelajaran Penting dari Rich Dad, Poor Dad - Market Demon

Tuesday, July 24, 2018

20 Pelajaran Penting dari Rich Dad, Poor Dad

Image result for robert kiyosaki quotes

Salah satu karya terkenal Robert T.Kiyosaki iaitu Rich Dad Poor Dad adalah antara buku kewangan yang begitu popular tak kurang mengubah hidup hidup dan membuka fikiran jutaan pembaca terhadap kebebasan kewangan dan nilai wang dalam kitaran kehidupan yang sia-sia atau Rat Race. Bangun pagi, balik petang dapat gaji bayar hutang dan cycle ini berulang saban bulan. Dal;am artikel kali ini, penulis tertarik untuk berkongsi dengan pembaca pengajaran yang boleh kita ambil dari karya Robert T.Kiyosaki ini.

Ramai orang bekerja keras dalam kehidupan mereka, sedikit kerja 10+ jam sehari tetapi akhirnya tidak banyak menyimpan dan tidak menjadi kaya.

Robert Kiyosaki, pengarang buku menerangkan cara pintar untuk melarikan diri dari "perlumbaan tikus" ini.
Kami telah meringkaskan buku ini untuk pemahaman anda yang cepat dan lebih baik.

Pelajaran Penting dari Buku (Ringkasan):

-1-Bagi kebanyakan orang, profesion mereka adalah pendapatan mereka dan mereka hidup melalui kerja mereka untuk bertahan hidup. Bagi orang kaya, aset yang mereka simpan, melabur adalah pendapatan mereka.

2 jika, saya ingin membeli sesuatu, saya mesti menghasilkan aliran tunai yang mencukupi dari aset saya untuk menampung perbelanjaan ini. Beli kemasan terakhir, bukan pertama kali.

3-Aliran tunai berlebihan yang dihasilkan oleh aset saya perlu dilaburkan semula ke aset lain.

4- Tidak hanya bertujuan untuk mendapatkan lebih banyak pendapatan, bertujuan untuk aset yang lebih berharga, ulangi bulatan.

5- Mengurangkan perbelanjaan anda dengan rendah dan mengurangkan liabiliti anda.

6-Buat perbadanan untuk melindungi aset anda dan mengurangkan perbelanjaan cukai. Seorang pekerja mendapat, dikenakan cukai, dan kemudian membelanjakan apa yang tersisa.

7-Ketahui sedikit tentang banyak perkara. Mempelajari sesuatu tentang perakaunan, pelaburan, pasaran, undang-undang, jualan, pemasaran, kepimpinan, menulis, bercakap, dan komunikasi. Tahu sedikit tentang semua yang anda boleh. Juga Lihat Bill Gates bercakap mengenai perkara yang sama.

- Bekerja untuk belajar, jangan bekerja untuk mendapat gaji semata. Cari kerja di mana anda boleh belajar satu atau lebih kemahiran yang disebutkan di atas. Jack Ma Alibaba juga dimaklumkan mengenai perkara ini di sini.

9. Tidak hanya membeli pelaburan. mula belajar bagaimana untuk melabur kerana tidak ada orang lain yang boleh melakukannya lebih baik daripada anda.

10 - Anda menjadi apa yang anda belajar, jadi pilihlah bahan pelajaran anda dengan teliti dan baca  dengan banyak.

11 - Setiap orang kaya telah kehilangan wang pada satu ketika, tetapi ramai orang miskin tidak pernah kehilangan sepuluh sen pun. Bermain untuk tidak kehilangan wang bermakna anda tidak akan menghasilkan wang. "Memenangi bermakna tidak takut untuk kalah.

12- "Kegagalan memberi inspirasi pemenang dan mengalahkan kalah. Jangan takut kehilangan dan cukup berani untuk mengakui dan belajar dari kegagalan. Tiada siapa yang dilahirkan sempurna.

13- Mengendalikan emosi anda. Jangan biarkan rasa takut atau pendapat masyarakat umum menentukan tindakan anda.

14- Kebanyakan penjual meminta terlalu banyak. Adalah jarang bahawa harga yang diminta lebih rendah daripada sesuatu yang bernilai.

15 - Suruh diri anda berada dengan pemenang. Duduk dengan orang yang lebih bijak daripada anda dan anda boleh belajar dari mereka,

16 -Dalam "Saya tidak mampu" menutup otak anda. Meminta "Bagaimana saya boleh membelinya?" Membuka otak anda.

17 - Bayar kepada diri anda terlebih dahulu. Setiap bulan, mula-mula melaburkan sejumlah wang ke dalam aset penjanaan pendapatan sebelum anda membayar bil anda. Singkat wang, gunakan tekanan ini untuk menjaga diri anda di jari kaki anda.

18. - Mimpi yang besar, mempunyai pelan permainan yang jelas dalam fikiran anda. Sentiasa dapatkan jawapan kepada soalan-soalan penting seperti Mengapa anda ingin mendapatkan lebih pendapatan pasif? Bagi saya, kerana saya tidak mahu bekerja sepanjang hayat saya. Saya mahu mengawal bagaimana saya membuat keputusan untuk menghabiskan masa saya. Saya juga ingin menyokong ibu bapa saya secara kewangan kerana mereka membantu saya sepanjang hayat saya.

19 - Membangunkan kemahiran untuk mendengar. Mendengar lebih penting daripada bercakap. Jangan sentiasa berdebat dan berfikir dengan mulut anda. Tanya soalan, ambil pengetahuan sebanyak yang anda boleh dari orang lain.

20 -Di pasaran: jangan ikuti orang ramai, dan jangan cuba untuk memasarkan pasaran. Keuntungan dibuat apabila anda membeli, bukan apabila anda menjual.


Senarai di atas adalah antara nasihat yang terkandung dalam buku karya Robert T. Kiyosaki ini. Dalam menjadi mereka yang mahu mempunyai financial freedom nasihat-nasihat di atas amatlah berguna untuk di amalkan. 

Image result for robert kiyosaki quotes



Link Penulis : NadCrypto

No comments: