Syarikat Penerbangan Malaysia Airlines Bhd Mula Berjinak Dengan Cryptocurrency - Market Demon

Thursday, April 5, 2018

Syarikat Penerbangan Malaysia Airlines Bhd Mula Berjinak Dengan Cryptocurrency



Jika beberapa hari lalu kita dengar AirAsia akan menggunakan cryptocurrency untuk memberi ganjaran kepada pengguna mereka. Dalam artikel Nikkei, Fernandes menyifatkan satu sistem di mana para pelanggan boleh membeli tempat duduk, makanan dalam penerbangan, peningkatan tempat duduk dan perkhidmatan lain menggunakan BigCoin, sebagai tambahan kepada pilihan matawang fiat yang sedia ada.



Hari ini pula kita dengar Malaysia Airlines Bhd (MAB) pula mengambil pendekatan teknologi cryptocurrency.

MAB akan memantau penggunaan teknologi cryptocurrency dan blockchain sebagai matawang alternatif bagi penyelesaian bayaran, menurut Chief Commercial Officer (CCO), Arved von zur Muehlen.

Walaupun syarikat penerbangan itu tidak akan membenarkan teknologi cryptocurrency atau blockchain sebagai pilihan pembayaran buat masa ini, Von zur Muehlen berkata, syarikat penerbangan itu akan mempertimbangkan untuk membenarkan jika industri itu dikawal selia dan ketidaktentuan mata wang itu berada dalam julat yang boleh diterima serta pelanggan sedia menerima penggunaannya.

"Saya percaya jika ia menjadi pilihan pembayaran yang lebih efektif, maka ia menjadi sangat menarik bagi kami. Kemudian kami akan mengendalikannya sebagai saluran pembayaran, ketika kami mengendalikan bentuk pembayaran lain," kata Von zur Muehlen kepada wartawan ketika syarikat itu mengumumkan tiga inisiatif digital kemarin. "Jika ia (cryptocurrency) menjadi pilihan pembayaran arus perdana, maka kami pasti akan masuk ke dalamnya," tambah Von zur Muehlen,

Di samping itu, Von zur Muehlen berkata syarikat penerbangan itu telah mengutamakan pelaburannya dalam kemajuan teknologi digital dalam tempoh 12 bulan yang lalu, tetapi tidak mendedahkan sebarang angka pelaburan.

Walau bagaimanapun, katanya dengan "kebanyakan infrastruktur" telah dibina, jumlah yang perlu dibelanjakan syarikat penerbangan untuk membina inisiatif digital untuk menaiki infrastruktur menjadi "terkawal". "Kajian kami memperlihatkan trend yang berterusan dalam penggunaan telefon bimbit dalam industri penerbangan ini. Lebih separuh rakyat Malaysia memilih untuk merancang, menyelidik dan membuat tempahan untuk perjalanan mereka melalui [teknologi] mudah alih. Ini menunjukkan penumpang lebih berdikari dan mahu lebih banyak kelainan ke atas perjalanan mereka. "Oleh itu, Von zur Muehlen berkata syarikat ini akan berusaha untuk menggabungkan interaksi peer to peer yang tepat sambil terus memperkasakan pelanggannya dalam ruang digital, selaras dengan aspirasinya untuk menjadi digital sepenuhnya. "Kedua pendekatan ini, bersama-sama, akan memberi kita kelebihan persaingan."

Tiga inisiatif digital baharu yang diumumkan semalam ialah MHguardian, MHfeedback dan MHChat, yang terakhir menjadi bot messenger Facebook interaktif. Ia akan memperkenalkan tiga atau empat inisiatif digital tahun ini.

MHfeedback dan MHguardian adalah aplikasi mudah alih. MHfeedback, kini tersedia untuk dimuat turun, membolehkan para pelanggan dengan cepat boleh berkongsi maklum balas secara rahsia mengenai pengalaman mereka dengan syarikat penerbangan itu.

Disasarkan untuk melancarkan pada suku tahun ketiga 2018 (3Q18), MHguardian akan membenarkan ibu bapa atau penjaga untuk mengesan anak-anak bawah umur yang tidak disertai sepanjang perjalanan mereka dengan Malaysia Airlines.



Von zur Muehlen berkata MHguardian akan diperluas untuk menyokong penumpang dan warga tua yang tidak memerlukan bantuan khas. MHchat, tersedia untuk digunakan oleh 2Q18, membolehkan pelanggan membuat tempahan, pembayaran dan mendapatkan jadual penerbangan penumpang. Bot adalah program autonomi pada rangkaian yang berinteraksi dengan sistem atau pengguna.


sumber: theegdemarkets, cointelegraph.