100 Singkatan Matawang Digital & Penerangan Ringkas - Market Demon

Saturday, January 20, 2018

100 Singkatan Matawang Digital & Penerangan Ringkas




1. ANS AntShares - Aset Digital untuk semua orang, telah di rebranding ke NEO (Digital Assets for everyone)

2. Ark Ark - menyediakan pengguna, pemaju, dan pemula dengan teknologi blockchain yang inovatif (provides users, developers, and startups with innovative blockchain technologies)

3. BASH LuckChain - adalah platform permainan prakiraan blockchain pertama di dunia. Keputusan disahkan dengan blockchain (world's first blockchain forecast game platform, info verified by blockchain)

4. BAY BitBay - kontrak dengan apa-apa, pihak lain akan menghormati sebahagian dari perjanjian itu (contracts on anything, the other party will honor their part of the agreement)

5. BCC BitConnect -  perdagangan bitcoins kepada sesama ahli komuniti bitcoin lain yang dipercayai secara langsung (trade bitcoins to other trusted bitcoin community members directly)

6. BCY Bitcrystals - mata wang bahan api dan premium dalam permainan percuma EverdreamSoft (the game-fuel and premium currency in EverdreamSoft's free-to-play)

7. BLK BlackCoin - mata wang digital peer-to-peer yang decentralize dan diedarkan dengan lejar awam (peer-to-peer digital currency with a distributed, decentralized public ledger)

8. BCN Bytecoin - mata wang pertama berdasarkan teknologi CryptoNote (the first currency based on the CryptoNote technology)

9. BLOCK Blocknet - protokol peer-to-peer yang benar antara nod pada rantaian blok  yang berbeza (a true peer-to-peer protocol between nodes on different blockchains)

10. BNT Bancor - protokol membolehkan harga terbina dalam dalam penemuan dan mekanisme kecairan bagi token pada blok blok kontrak pintar (protocol enables built-in price discovery and a liquidity mechanism for tokens on smart contract blockchains)

11. BTC Bitcoin – matawang digital pertama dan cryptocurrency yang paling penting (first and the most important cryptocurrency)

12. BTCD BitcoinDark - adalah platform cryptocurrency yang mengganggu yang bertujuan untuk mengatasi banyak keburukan yang wujud dalam dunia kewangan semasa (a disrupting cryptocurrency platform that seeks to overcome many of the disadvantages inherent to the current world of finance)

13. BTS BitShares - adalah salah satu alat yang paling penting yang dapat digunakan oleh mana-mana komuniti untuk menjaga kebebasan mereka (one of the most important tools that any community can use to secure their freedom)

14. BURST Burst - menggunakan algoritma hijau maju untuk mengesahkan transaksi (uses an advanced green algorithm to verify transactions)

15. CLAM Clams - adalah cryptocurrency sumber terbuka pecahan dari Blackcoin ( an open-source cryptocurrency forked from Blackcoin)

16. CLOAK CloakCoin - adalah cryptocurrency pertama dengan platform, untuk berdagang langsung dari dompet ( the first cryptocurrency with platform, for trading direct from wallet)

17. CRW Crown - adalah komoditi digital dan platform aplikasi (a digital commodity and application platform)

18. DASH DASH - adalah sumber terbuka peer-to-peer cryptocurrency yang menawarkan semua ciri yang sama seperti Bitcoin (an open source peer-to-peer cryptocurrency that offers all the same features as Bitcoin)

19. DBIC DubaiCoin - dilancarkan untuk membuat altcoin dan btc lebih mudah diakses oleh Dunia Arab (launched to make altcoins and btc more accessible to the Arab World)

20. DCR Decred - adalah cryptocurrency pendanaan sendiri dengan sistem tadbir urus berasaskan komuniti yang diintegrasikan ke dalam blok barunya (a self-funding cryptocurrency with a system of community-based governance integrated into its blockchain)

21. DGB DigiByte - membuka jalan dalam aplikasi keselamatan dan inovasi siber ( paving the way in blockchain cybersecurity applications and innovation)

22. DOGE Dogecoin - memaparkan sejenis anjing Shiba Inu dari meme Internet "Doge" sebagai logonya, mata wang decentralize digital peer-to-peer yang membolehkan anda dengan mudah menghantar wang dalam talian (featuring a likeness of the Shiba Inu dog from the "Doge" Internet meme as its logo,decentralized, peer-to-peer digital currency that enables you to easily send money online)

23. EAC EarthCoin - adalah cryptocurrency open-source pecahan dari Litecoin (a decentralised, open-source cryptocurrency forked from Litecoin)

24. ECN E-Coin - adalah dompet multisignature yang dikendalikan dan berasaskan teknologi Bitgo (a multisignature wallet run by Bitgo underlying technology)

25. EMC Emercoin - adalah gabungan gabungan Namecoin dan Peercoin (a hybrid combination of Namecoin and Peercoin)

26. EMC2 Einsteinium - adalah cryptocoin yang telah dicipta untuk menyokong sains ( a cryptocoin that has been created to support science)

27. ENRG Energycoin - adalah duit syiling PoS yang menjana syiling melalui blok PoS (a pure PoS coin which generates coins through PoS blocks)

28. ETC Ethereum Classic - platform pengkomputeran berasaskan blok blok yang memaparkan fungsi kontrak pintar (blockchain-based distributed computing platform featuring smart contract functionality)

29. ETH Ethereum - adalah cryptocurrency yang diprogramkan tanpa sebarang kemungkinan penipuan, penapisan atau gangguan pihak ketiga (a cryptocurrency programmed without any chance of fraud, censorship or third-party interference)

30. EXP Expanse - adalah sebuah komputer awan yang memudahkan aplikasi tahan penapisan (a cloud computer that facilitates censorship resistant applications)



31. FAIR FairCoin - adalah sistem asas kewangan untuk FairCoop, sebuah koperasi global terbuka (the monetary base system for FairCoop, an open global cooperative)

32. FCT Factom - teknologi blockchain pertama yang boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah perniagaan dunia (the first usable blockchain technology to solve real-world business problems)

33. FRST FirstCoin - adalah peniaga bullion borong langsung yang dibenarkan lebih daripada 25 permata (is an authorized direct wholesale bullion dealer of more than 25 mints)

34. FTC Feathercoin - menawarkan urus niaga lebih pantas dan lebih berskala sementara menjadi lebih terdesentralisasi ( offering faster and more scalable transactions while being more decentralized)

35. Permainan GameCredits - adalah sebuah syarikat yang membawa bersama-sama pakar dari kedua-dua blockchain dan permainan ( a company bringing together experts from both the blockchain and gaming)

36. GBYTE Byteball - menghubungkan urus niaga dengan menandatangani hash dari transaksi sebelumnya pada yang baru (links transactions by signing the hashes from the previous transactions on the new one)

37. GNO Gnosis - adalah platform untuk aplikasi pasaran ramalan generasi akan datang (platform for the next generation of prediction market applications)

38. GNT Golem  - projek ini mencipta pasaran global pertama untuk kuasa komputer terbiar (this project creates the first global market for idle computer power)

39. GOLOS Golos - adalah rangkaian sosial yang diwujudkan di bawah lesen Steemit Inc. dan berdasarkan rantaian blok Steem ( a social network created under Steemit Inc. license and based on the Steem blockchain)

40. GRC GridCoin - adalah protokol yang menggunakan teknologi blockbase, teknologi berasaskan bukti (POS) (a protocol using blockchain, a proof-of stake-based (POS) technology)

41. HEAT HEAT - adalah cryptocurrency generasi ketiga dengan perdagangan frekuensi tinggi, pesanan segera ( 3rd generation cryptocurrency with high frequency trading, instant messaging)

42. IFC Infinitecoin - adalah cryptocurrency berdasarkan Litecoin, menggunakan bukti kerja (Litecoin-based cryptocurrency, using scrypt proof-of-work)

43. IOC I / O Coin - adalah cryptocurrency pecahan dari Novacoin ( a decentralised cryptocurrency forked from Novacoin)

44. KMD Komodo - bertujuan untuk menjadi standard baru untuk keselamatan cryptocurrency dan tidak mahu namanya disiarkan (aims at being the new standard for cryptocurrency security and anonymity)

45.  LBC LBRY Kredit - adalah platform perkongsian kandungan dan penerbitan, dimiliki oleh penggunanya ( a content sharing and publishing platform, owned by its users)

46. ​​LEO LEOcoin - membenarkan individu untuk membuat urus niaga cepat dan terjamin melalui desentralisasi (allows individuals to make fast and secure transactions through a decentralized)

47. LKK Lykke - sedang membina pasaran global di blok blok yang merupakan medan bermain (building a global marketplace on the blockchain that is a level playing field)

48. LMC LoMoCoin - sistem mata wang digital rantaian blok pertama yang berkembang pada LBS dan Internet mudah alih (the first block-chain digital currency system thriving on LBS and mobile Internet)

49. LSK Lisk - adalah platform blockchain awam yang menyediakan aplikasi blockchain yang decentralize ( a public blockchain platform that provides decentralized blockchain apps)

50. LTC Litecoin - adalah cryptocurrency yang membolehkan pembayaran segera kepada sesiapa sahaja di dunia (a cryptocurrency that enables instant payments to anyone in the world )

51. MIOTA IOTA - merupakan protokol lejar yang diedarkan secara terbuka yang melebihi blokchain (an open-source distributed ledger protocol that goes beyond blockchain)

52. MONA MonaCoin - adalah rangkaian pembayaran antara rakan dan berasaskan mata wang digital ( a peer-to-peer payment network and digital currency based)

53. MOON Mooncoin - adalah satu duit syiling untuk setiap milimeter jarak dari Bumi ke Bulan (one coin for each millimeter of distance from the Earth to the Moon)

54. MUE MonetaryUnit - adalah cryptocurrency sumber open source pecahan dari Quark (a decentralised open-source cryptocurrency forked from Quark)

55. MYST Mysterium - bertujuan untuk menyediakan rangkaian akses terbuka dan sepenuhnya untuk rangkaian internet (aims to provide an open-access yet completely private network for internet browsing)

56. NAV NAV Coin - adalah bungkusan cryptocurrency Stake yang menawarkan pilihan pembayaran swasta yang dikuasakan oleh rantaian blok ganda ( a Proof of Stake cryptocurrency offering a dual blockchain powered private payment option)

57. NEOS NeosCoin - adalah platform kriptografi pertama yang ditulis dari bawah PHP (a first-of-its-kind crypto platform written from the ground up in PHP)

58. NLG Gulden - Cryptocurrency yang berpusat di Belanda (Netherlands-based cryptocurrency Gulden)

59. NMC Namecoin - adalah cryptocurrency yang juga bertindak sebagai alternatif, DNS yang decentralize (a cryptocurrency which also acts as an alternative, decentralized DNS)

60. NOTA DNotes - adalah kolam perlombongan cryptocurrency (a cryptocurrency mining pool) 

61. NVC Novacoin - adalah rangkaian digital yang decentralize yang inovatif, pecahan dari PPC ( an innovative decentralized digital network, forked from PPC)

62. NXS Nexus  - adalah projek mata wang yang decentralize yang bertujuan  mengedarkan rangkaian secara adil di seluruh dunia (a decentralized currency project looking to distribute networks fairly worldwide)

63. NXT Nxt - adalah crypto-platform yang dibuat menggunakan kod asal dan berdasarkan rantaian blok bloknya sendiri (a crypto-platform created using original code and based upon its own blockchain)

64. OMNI Omni - adalah mata wang fiat peer-to-peer yang digital yang berperanan sebagai akaun bank (a digital decentralized peer-to-peer fiat currency which acts as a bank account)

65. PIVX PIVX - dibina di atas algoritma quark, PIVX adalah koin POS yang pertama (built on the quark algorithm, PIVX is the first POS coin)

66. Pot Potin - menjadi bentuk pembayaran standard bagi industri ganja yang disahkan ( becoming the standard form of payment for the legalized cannabis industry)

67. PPC Peercoin - adalah cryptocurrency peer-to-peer menggunakan kedua-dua sistem bukti dan kepercayaan (a peer-to-peer cryptocurrency utilizing both proof-of-stake and proof-of-work systems)

68. PPY Peerplays - adalah pengurusan pertandingan dan platform pertaruhan yang didesentralkan di blokchain (decentralized tournament management and wagering platform built on blockchain)

69. RADS Radium - cryptocurrency ini adalah produk dari perkhidmatan Rangkaian blok Radium (this cryptocurrency is a product of Radium blockchain services)

70. RBY Rubycoin - adalah mata wang digital, yang dikeluarkan dan diuruskan tanpa sebarang kuasa pusat (a digital currency, issued and managed without any central authority)

71. QRK Quark - berfungsi dengan algoritma terkini dalam kriptografi, lebih selamat daripada Bitcoin dan koin alt (works with latest algorithms in cryptography, more secure than Bitcoin and alt-coins)

72. RDD ReddCoin - adalah mata wang sosial, menjadikan mata wang digital mudah untuk orang ramai (the social currency, makes digital currency easy for the general public)

73. REP Augur - adalah pasaran ramalan yang disentralizekan yang dibina di blok Ethereum (a decentralized prediction market built on the Ethereum blockchain)

74. SC Siacoin - adalah pasaran simpanan yang decentralize di mana tuan rumah bersaing untuk perniagaan anda (a decentralized storage marketplace in which hosts compete for your business)

75. SHIFT Shift - menggabungkan bongkah bukti yang pantas, dApp-siap, yang telah diwakilkan blok block of Stake (is combining a blazing fast, dApp-ready, delegated Proof of Stake blockchain)

76. SIB SIBCoin - pecahan dari Dash, bertujuan untuk memenuhi keperluan masyarakat crypto-speaking Rusia (forked from Dash, was intended to cater to the needs of the Russian-speaking crypto-community)

77. SKY Skycoin  - laksanakan visi asal Satoshi dan selesaikan masalah dengan Bitcoin (implement Satoshi's original vision and fix the problems with Bitcoin)

78. STEEM Steem - cryptocurrency dari rangkaian sosial pertama pada blockchain – Steemit (cryptocurrency of the first social network on blockchain – Steemit

79. STRAT Stratis - platform Stratis akan dibina di atas node Penuh C # Stratis Bitcoin (the Stratis platform will be built on the C# Stratis Bitcoin Full node)

80. SYS SysCoin - cryptocurrency pertama yang menawarkan pasaran desentralisasi (the first cryptocurrency to offer decentralized markets)

81. UBQ Ubiq - adalah cryptocurrency yang berasaskan Ethereum yang mengambil pendekatan konservatif (an Ethereum-based cryptocurrency which takes a conservative approach)

82. VIA Viacoin - cryptocurrency kolam perlombongan (cryptocurrency of mining pool)

83. Voxels Voxels - rasmi dalam mata wang permainan Voxelus (official in game currency of Voxelus)

84. VRC VeriCoin - adalah mata wang Proof-of-Stake-Time dengan kepentingan disinflasi yang disasarkan (a Proof-of-Stake-Time currency with a disinflation targeted interest)

85. VTC Vertcoin - ialah projek cryptocurrency dan perisian perisian peer-to-peer (a peer-to-peer cryptocurrency and software project)

86. WAVES WAVES - platform blockchain yang mengeluarkan token dan menganjurkan ICO (the blockchain platform that issues tokens and organizes ICO)

87. WDC WorldCoin - mata wang digital decentralize dengan kod sumber terbuka (decentralized digital currency with open source code)

88. XAS Asch - adalah platform aplikasi yang decentralize untuk programmer  JavaScript (decentralized application platform for JavaScript programmer)

89. XBC Bitcoin Plus -     sebuah Cryptocurrency alternatif dengan dompet kerja moden dan cekap ( an alternative Cryptocurrency with a Modern and Efficient working wallet)

90. XCP Counterparty - adalah platform kewangan untuk mewujudkan aplikasi kewangan peer-to-peer (a financial platform for creating peer-to-peer financial application)

91. XDN DigitalNote - adalah cryptocurrency peribadi, bukan Bitcoin, dengan permesejan terenkripsi tanpa nama (a private cryptocurrency, not a Bitcoin, with anonymous encrypted messaging)

92. XEM NEM - projek dengan Akses API, terbina dalam Multisig (project with API Access, built-in Multisig)

93. XLM Lumens Stellar – pecahan dari Ripple, platform yang menghubungkan bank (forked from Ripple, platform that connects banks)

94. XMR Monero -ramai menganggapnya menawarkan duit syiling yang bagus dan boleh di tukar ganti (considered by many to offer truly fungible coins)

95. XPM Primecoin - adalah cryptocurrency sumber peer-to-peer, berfungsi pada sistem bukti kerja (peer-to-peer open source cryptocurrency, works on proof-of-work system)

96. XRP Ripple - mengagihkan teknologi kewangan, dicipta untuk bank (distributed financial technology, created for banks)

97. XVG Verge - bertujuan untuk meningkatkan keselamatan dan menyediakan pengagihan syiling yang sama kepada pelombong (aims to improve security and provide equal distribution of coins to miners)

98. XZC ZCoin - menyediakan privasi kewangan yang dibolehkan oleh protokol Zerocoin (provides financial privacy enabled by the Zerocoin protocol)

99. YBC YbCoin - Yua Bao Coin atau YBCoin adalah platform cryptocurrency Cina (Yua Bao Coin or YBCoin is a Chinese cryptocurrency platform)

100. ZEC Zcash - adalah cryptocurrency yang dibina berasaskan privasi. Ia menggunakan Equihash sebagai algoritma ( a privacy driven cryptocurrency. It uses the Equihash as an algorithm)




p/s : matawang tersenarai di atas bukan petunjuk kepada sebarang analisis. Ianya hanyalah idea ringkas pengenalan kepada matawang di dalam senarai www.coinmarketcap.com. Sila rujuk website rasmi matawang tersebut untuk perkembangan semasa. 



Selamat membaca & semoga bermanfaat!