Top 6 Projek Karya Seni Blockchain - Market Demon

Thursday, April 12, 2018

Top 6 Projek Karya Seni Blockchain



Projek Karya Seni Blockchain: Teknologi atau Avant-garde?
Pertama kali apabila anda berfikir mengenai Bitcoin atau cryptocurrency, karya seni mungkin bukan perkara yang penting atau pertama kali datang ke fikiran anda. Walau bagaimanapun, projek karya seni blockchain ini telah ada seiring dengan teknologi blockchain itu sendiri.

Dalam artikel ini, anda akan melihat enam (6) daripada projek karya seni blockchain paling popular dan bagaimana artis di belakang mereka menggunakan teknologi blockchain dalam karya mereka.

The Scarab Experiment
The Scarab Experiment ialah decentralized yang menggabungkan karya kerja seni pelbagai artist. Ianya dicipta pada tahun 2014, SCARAB ialah multi-user persona yang menggunakan kebijaksanaa pemprosesan imej tiruan, artificial intelligence (AI) untuk membentuk satu karya seni daripada penghantaran karya oleh pelbagai artist. Untuk contribute kepada koleksi, anda hanya perlu mendaftar dan mengemukakan karya seni. Sebagai pulangan, anda akan menerima token Scarab.

Token ini akan memberikan anda keahlian ke dalam komuniti Scarab dan membolehkan anda mengundi karya seni yang mana terkandung dalam bahagian untuk digabungkan. Team itu menggunakan Counterparty untuk mencipta token dan hanya 100,000 token sahaja Scarab yang wujud. Selain mengundi, anda juga boleh berdagang token Scarab melalui DEX Counterparty. Ianya kini diniagakan pada sekitar $13 AS, satu tanda memberi projek sekitar $30,000 AS dengan 2,298 token dalam edaran.

Rare Pepe Trading Cards
Salah satu daripada projek seni blockchain yang pelik dan aneh, kad Rare Pepe juga menggunakan Counterparty. Kad ini bermula sebagai meme di 4chan dengan pengguna photoshopping imej Pepe the Frog, watak kartun hybrid manusia/katak. Pengguna akan menambah watermark of authenticity untuk setiap imej baru dan menggelarkan sebagai “Rare Pepe”.

Rare Pepe mendapat populariti kerana mereka seolah-olah parodied hampir setiap ikon pop dari Homer Simpson ke Vincent Van Gogh. Pepe juga menjadi salah satu ikon kultus untuk kempen Donald Trump pada pilihan raya presiden 2016. Ianya bermula sebagai jenaka yang kini telah berkembang menjadi sebuah ekonomi perdagangan sebenar.

Selain itu, kad Rare Pepe aktif didagangkan di teknologi blockchain dan kadang kala boleh mencapai nilai $10,000. Matawang yang membiayai ekonomi ini adalah Pepecash. Ianya perlu membayar bayaran Pepecash untuk memohon karya-kerja seni anda kepada directory Rare Pape dan kebanyakan artis hanya menerima Pepecash untuk karya mereka.



CryptoKitties
Pada Disember 2017, CryptoKitties mula menerima teknologi blockchain dan team di sebalik projek itu berjaya mengumpul $12 juta untuk pembiayaan. Senarai nama-nama pelabur yang terkenal seperti Andreessen Horowitz dan Union Square Ventures.

CryptoKittes adalah kartun kucing di mana ianya boleh dibeli, menjual dan dapat membiarkan ia dengan menggunakan teknologi Ethereum. Ianya semakin popular pada satu ketika dahulu yang mana berlaku peningkatan penggunaan orang ramai yang berinteraksi dengan mereka sehingga menyebabkan berlaku kesesakan pada rangkaian Ethereum. Kesesakan itu cukup buruk dan ada beberapa projek terpaksa menangguhkan ICO mereka.

Sama seperti kad Rare Pepe, setiap CryptoKitties adalah unik dan mempunyai satu tahap rarity. Selain itu, majoriti kucing virtual akan mengendalikan kurang dari $25, sebahagian daripada rare mengeluarkan perbelanjaan sehingga beribu-ribu. Kucing yang paling mahal di platform dibeli lebih dari $100,000.

Populariti CryptoKitties telah menyebabkan banyak spin-off seperti Etherbots, CryptoPuppies dan CryptoCelebrities.

Bitcoin Monument (Kranj, Slovenia)
Walaupun ianya tidak menggunakan teknologi blockchain secara langsung, Bitcoin monument di Kranj, Slovenia adalah contoh yang hebat kesan teknologi tersebut terhadap masyarakat. Monument yang dibiayai oleh Bitstamp dan 3fs, ialah monument yang khusus kepada Bitcoin.

Warganegara Kranj memilih Bitcoin untuk topik perbincangan di laman Facebook di bandar itu. Secara konsisten Slovenia menjadi salah satu negara yang lebih terbuka terhadap teknologi blockchain dan menggalakkan supaya rakyat mereka mengundi sesuatu yang berasaskan Bitcoin.

Pegawai Slovenia yang bekerja dengan beberapa perniagaan berasaskan blockchain membantu mendidik warga negara tentang nilai teknologi tersebut. Syarikat di rantau ini turut membentuk Blockchain Alliance CEE bagi memudahkan komunikasi dan meningkatkan reputasi cryptocurrency. Kerajaan Kranj ingin monument ini menggambarkan sikap keterbukaan rakyat Slovenia terhadap teknologi baru.



Maecenas Decentralized Art Gallery
Maecenas ialah “platform blockchain pertama yang membuka democratizes akses ke fine art”. Dengan Maecenas, sesiapa sahaja boleh menjadi pelabur karya seni.

Hanya dengan yuran 2% anda boleh melabur dalam mana-mana bahagian dalam galeri. Ini adalah kurang 20% daripada yang sering dikenakan oleh art auctioneers. Oleh itu, disebabkan anda tidak perlu untuk membeli entire piece, anda dapat mengelakkan shelling out daripada beratus ribu dollar untuk menyokong hasil karya yang paling popular.

Selain itu, pengumpul dan galeri dengan mudah boleh mendapatkan dan mampu menjual bahagian karya seni mereka kepada pelabur. Ini membolehkan mereka untuk mengelakkan faedah pinjaman yang tinggi apabila membeli new pieces untuk koleksi mereka.

Platform blockchain merekodkan semua transaksi dengan mengunakan token ART. Jika anda menggunalan token ART atau cryptocurrency lain, ia tidak ada jumlah yang minimum untuk melabur. Walau bagaimanapun, dengan menggunakan matawang fiat anda perlu mempunyai minimum $5,000 setiap pelaburan dan $50,000 diperlukan untuk deposit bagi permulaan akaun anda.



Anime Coin (ANI soon to be ANIM) 
Anime coin ialah satu platform untuk anda membuat, memegang dan memperdagangkan karya seni anime Jepun digital pada blockchain. Projek ini mempunyai matlamat untuk membantu meningkatkan ownership provenance dengan kerja berasaskan digital. Apabila anda membuat piece, ianya akan menyediakan beberapa salinan yang anda ingin edarkan. Nombor dan metadata nama disimpan secara terus dengan fail imej. 

Sebaik sahaja anda telah mencipta anime Jepun ini, ia boleh menjualnya untuk token ANIM pada ANIM decentralized exchange. Sama seperti bitcoin, ANIM mempunyai supply maksimum sebanyak 21 juta. Platform ini juga termasuk masternodes yang berkebolehan mencipta Waifu aset. Aset ini adalah lain daripada yang lain dan disambungkan kepada watak-watak animasi Jepun yang tertentu. Hanya satu sahaja Waifu aset bagi setiap karakter.



resource: https://coincentral.com/top-six-blockchain-art-projects/