Adakah Kesilapan Satu Kegagalan? - Market Demon

Monday, April 16, 2018

Adakah Kesilapan Satu Kegagalan?

Kegagalan adalah perkataan yang kebanyakkan orang takut. 

“Satu-satunya orang yang tidak membuat kesilapan adalah orang yang tidak berbuat apa-apa. Janganlah takut kepada kesilapan dengan syarat anda tidak mengulangi kesilapan yang sama” – Roosevelt

Setiap individu yang berjaya yang pernah menghadapi kegagalan tidak mengira bahawa ia adalah akhir dunia; mereka percaya ia adalah permulaan hari baru. Di sini, penulis kongsikan beberapa contoh personaliti yang berjaya memberi inspirasi yang akan membuat anda percaya kejayaan itu akan datang setelah mengatasi kegagalan: 

Thomas A Edison

Thomas Edison adalah yang pertama dalam senarai. Beliau menemui satu penemuan terbesar dalam sejarah manusia. Dia gagal hampir 10,000 kali sebelum mencipta bola lampu. Walau bagaimanapun, setiap kali seseorang bertanya kepadanya mengenai kegagalannya, dia menjawab bahawa dia tidak gagal, tetapi mendapati 10,000 cara untuk mengetahui mengapa ia tidak akan berfungsi. Sebagai seorang kanak-kanak, guru-gurunya sentiasa memberitahu ibu bapanya bahawa dia tidak akan berjaya dalam hidupnya kerana otaknya yang perlahan. Walau bagaimanapun, beliau akhirnya membuktikan bahawa beliau adalah seorang pemenang. 


Walt Disney

Seorang lelaki yang sangat tidak asing ialah Walter Elias Disney; beliau adalah pemilik dan pengasas Walt Disney Inc. Seorang bekas pelajar buangan dari sekolah pada usia 16 tahun, Walt Disney juga ditolak dari menyertai tentera kerana masih di bawah umur. Selepas banyak kali mencuba, beliau mendapat pekerjaan pertamanya sebagai seorang kartunis di akhbar tempatan. Selepas beberapa tahun beliau dan abangnya, mengambil alih sebuah syarikat bernama Laugh-O-Gram, yang telah bankrup. Laugh-O-Gram adalah langkah pertama terciptanya Walt Disney seperti yang kita kenal hari ini. 




Nelson Mandela

Mendiang Mandela adalah salah seorang tokoh yang paling dihormati di seluruh dunia dan Afrika Selatan. Beliau berjuang dalam tempoh masa yang lama selama hampir 27 tahun sebelum dipilih sebagai Presiden Afrika Selatan. Semasa tempohnya di penjara, beliau menyimpan sekeping kertas, yang mempunyai ayat-ayat terkenal oleh William Ernest Henley, bernama "Invictus." Ayat tersebut menyatakan "Saya adalah tuan nasib saya: Saya adalah kapten jiwa saya" 




Stephen King

Penulis dan novelis yang terkenal, Stephen King adalah mangsa penyalahgunaan alkohol pada usia 16 tahun. King memenuhi hujung usianya dengan bekerja sebagai guru di Maine luar bandar, ketika beliau menulis novel pertamanya bernama "Carrie". King menyampaikan kisah itu sebanyak 30 kali, tetapi ditolak hampir di semua percubaan. Pada cubaan ke-31, dia melemparkan manuskrip keluar dari tingkap. Isterinya menyelamatkan fail tersebut dan memintanya untuk mencuba sekali lagi dan akhirnya klasik terbesar dunia berjaya dihasilkan. 




Beethoven

Siapa yang tidak kenal dengan lagu-lagu terkenal Beethoven? Pada peringkat awal usianya, kemahiran muziknya agak kurang menarik. Guru-guru beliau percaya bahawa beliau tidak akan berjaya dalam kerjaya muzik. Bapanya percaya pada kebolehannya dan mengambil alih pendidikannya. Secara perlahan-lahan, kemampuan muziknya bertambah baik, tetapi malangnya beliau pula kehilangan keupayaan pendengarannya. Beliau menghasilkan 4 karya teragungnya pada ketika beliau mengalami hilang pendengaran secara keseluruhan.