Kabinet Penuh Malaysia Baru - Market Demon

Wednesday, June 27, 2018

Kabinet Penuh Malaysia Baru

28 ministers, 24 deputies in Dr Mahathir̢۪s full cabinet


Antara pelantikan penting lain ialah :
  1. Darell Leiking sebagai menteri perdagangan dan industri antarabangsa, 
  2. Saifuddin Abdullah sebagai menteri luar negeri, 
  3. Khalid Samad sebagai menteri wilayah persekutuan, 
  4. Mujahid Yusof sebagai menteri hal ehwal Islam, 
  5. Teresa Kok sebagai menteri industri utama
  6. Syed Saddiq Abdul Rahman sebagai menteri belia dan sukan

Senarai 28 menteri dan 24 timbalan menteri untuk kerajaan baru di bawah pimpinan Tun Dr Mahathir telah disahkan sebagai benar, dan dengan adanya juga ahli politik Sabah dan Sarawak mengetuai beberapa jawatan utama. Perlantikan baru ini akan memulakan tugas rasmi pada 2 July 2018.

Yeo Bee Yin dari DAP di lantik sebagai Menteri Alam Sekitar, Teknologi dan Tenaga Baru. 

Wakil-wakil PKR lain dalam kabinet termasuk ketua Sarawak, Baru Bian, sebagai Menteri Kerja Raya; Naib Presiden Xavier Jayakumar (Air, Tanah, dan Sumber Asli); setiausaha agung Saifuddin Nasution (Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna);

Sekutu PH, Parti Warisan Sabah, juga akan diwakili oleh Ahli Parlimen Batu Sapi, V.K. Liew (Law) dan Ahli Parlimen Silam Mohamaddin Ketapi (Pelancongan), selain daripada Darell dalam Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Ahli Parlimen Alor Gajah Bersatu, Mohd Redzuan Yusof akan meneruskan kembalinya Kementerian Perusahaan Awam.

24 timbalan menteri yang telah dipilih untuk pelbagai kementerian, termasuk satu senator, adalah seperti berikut:


Amiruddin Hamzah, Ahli Parlimen Bersatu dari Kedah, adalah timbalan menteri kewangan.

Timbalan menteri-menteri lain yang lain adalah Ahli Parlimen Tanjung Piai Md Farid Md Rafik (Jabatan Perdana Menteri, perpaduan nasional dan kesejahteraan sosial), Ahli Parlimen Kuala Pilah Eddin Syazlee Shith (komunikasi dan multimedia) dan Ahli Parlimen Sri Gading Shahruddin Md Salleh (wilayah persekutuan).

Azis Jamman, seorang Ahli Parlimen Sabah, adalah Timbalan Menteri Dalam Negeri. Manakala Isnaraissah Munirah di lantik sebagai Timbalan Menteri Sains, Teknologi & Inovasi.

DAP Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh adalah timbalan menteri Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, manakala rakan seperjuangannya Kulai MP Teo Nie Ching akan menjadi timbalan menteri pendidikan.

Ahli Parlimen Bangi, Ong Kian Ming akan menjadi timbalan menteri untuk perdagangan dan industri antarabangsa, manakala rakannya, ketua Sarawak, Chong Chieng Jen, akan mengambil alih peranan timbalan menteri urusan perdagangan dan pengguna domestik.

Timbalan menteri DAP lain ialah Ahli Parlimen Raub Tengku Zulpuri Shah Raja Puji (air, tanah dan sumber semula jadi) dan Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim Chee Keong (belia dan sukan).

Dari Amanah, timbalan menteri adalah Ahli Parlimen Lumut, Mohd Hatta Ramli (perusahaan awam), Ahli Parlimen Temerloh Annuar Tahir (kerja), Pokok Sena Mahfuz Omar (sumber manusia), Ahli Parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin (Jabatan Perdana Menteri, Termizi Ramli (perumahan dan kerajaan tempatan).

Dari PKR, timbalan menteri adalah Ahli Parlimen Gopeng Dr Lee Boon Chye (kesihatan), Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh (Jabatan Perdana Menteri, Hal Ehwal Islam), Sim Tze Tzin (pertanian), Ahli Parlimen Bandar Tun Razak Kamaruddin Jaffar (pengangkutan), Hang Tuah Jaya MP Shamsul Iskandar Md Akin (industri utama), Ahli Parlimen Sungai Buloh R. Sivarasa (pembangunan luar bandar dan komuniti), dan Ahli Parlimen Balik Pulau Muhammad Bakhtiar Wan Chik (pelancongan, kesenian dan kebudayaan).



Sumber : Gambar dari The Malaysian Insight, 26 Jun, 2018.

No comments: