Apakah itu Emotional Intelligence?
Emotional Intelligence atau dalam Bahasa Melayu difahami sebagai Kecerdasan Emosi (EQ atau EI) adalah satu istilah yang dicipta oleh dua penyelidik iaitu Peter Salavoy dan John Mayer. Istilah ini kemudiannya dipopularkan oleh Daniel Goleman dalam buku terbitannya pada tahun 1996 mengenai Emotional Intelligence.
EQ dikenalpasti sebagai keupayaan untuk:
- Mengiktiraf, memahami dan menguruskan emosi kita sendiri
- Mengiktiraf, memahami dan mempengaruhi emosi orang lain
Secara praktikal, ini bermakna menyedari bahawa emosi boleh memacu tingkah laku dan kesan orang (positif dan negatif), dan belajar bagaimana menguruskan emosi baik kita sendiri dan orang lain terutamanya apabila kita berada di bawah tekanan. Secara hipotesisnya, semakin besar tekanan yang kita hadapi maka semakin baik EQ yg diperlukan dalam menghadapinya. Kegagalan dalam mengurus emosi sendiri mampu memberi impak yang besar kepada diri sendiri dan juga mereka di sekeliling.
Menurut kajian yang di jalankan pihak TalentSmart telah menguji lebih daripada sejuta orang dan mendapati bahawa mereka yang mempunyai 90% mereka yang mempunyai ‘Top Performance’ dalam bidang mereka terdiri daripada orang-orang yang tinggi kecerdasan emosinya. Ini bagi menjaga diri mereka dari sebarang kemungkinan yang tidak membawa kebaikan akibat rendahnya pengawalan emosi diri sendiri supaya sentiasa tenang dan terkawal.
Dalam artikel kali ini, penulis akan kongsikan sedikit tips bagaimana cara un tuk meningkatkan kecerdasan emosi anda dalam menghadapi kehidupan harian.
Kegembiraan Anda Adalah Di bawah Pengawalan Anda Sendiri
Apabila anda mula membandingkan kehidupan anda dengan mereka di sekeliling anda, ini adalah di mana anda secara tidak langsung meletak kebahagian anda di tangan orang lain. Membuat perbandingan tanpa asas yang munasabah dan wajar adalah perkara terpantas untuk melambatkan kebahagiaan anda. Mereka yang mempunyai kecerdasan emosi yang tinggi apabila melakukan sesuatu hal yang baik dan merasa baik darinya tidak akan membiarkan pendapat dan pandangan orang lain mempengaruhi emosi dan kegembiraan mereka. Anda boleh mengambil pendapat orang lain tetapi dengan berkadaran sahaja tanpa perlu menjejaskan nilai diri anda. Justeru, baik apapun yang mereka fikirkan tentang anda, anda tetap anda tanpa perlu mengurangkan nilai diri yang datang dari dalam.
Memafkan Tetapi Tidak Melupakan
Mereka yang cerdas emosinya akan cepat dan mudah memaafkan tetapi itu tidak bermakna mereka lupa. Memaafkan memerlukan anda melepaskan apa yang berlaku supaya anda dapat teruskan jalani kehidupan seperti biasa dan mencapai impian-impian yang lebih tinggi. Ini tidak bermakna anda akan memberi peluang berulang kali kepada mereka yang membuat salah kepada anda. Mereka yang cerdas emosinya tidak akan mahu terjerumus dengan kesilapan orang lain yang akan memerangkap diri sendiri akhirnya, maka mereka membiarkan mereka itu berlalu dengan cepat dan tegas dalam melindungi diri mereka dari kemungkinan bahaya masa depan.
Mereka Tidak Akan Berhenti dalam Perjuangan
Orang yang cerdas emosinya tahu betapa pentingnya untuk jalani hidup setiap hari dengan jayanya tanpa dipengaruhi emosi yang tidak baik. Dalam menghadapi konflik, kekecewaan, kegagalan emosi yang tidak terkawal akan membuat anda akhirnya merosakkan diri sendiri. Apabila anda mampu membaca dan memberi respons yang betul kepada emosi anda, anda dapat memilih pertempuran anda dengan bijak dan hanya berdiri di tempat anda apabila masa yang betul dengan emosi yang betul.
Mencari Kesempurnaan bukan Keutamaan
Orang pintar emosi tidak akan menetapkan kesempurnaan sebagai sasaran mereka kerana mereka tahu ia tidak wujud dan hampir mustahil. Apabila kesempurnaan adalah matlamat anda, anda sentiasa dibelenggu dengan rasa kegagalan yang membingungkan, dan anda akhirnya menghabiskan masa anda meratapi apa yang anda gagal untuk dicapai dan apa yang anda harus lakukan dengan cara yang berbeza dan bukannya menikmati apa yang dapat anda capai.
Lepaskan Masa Lalu & Mulakan Hidup Baru
Kegagalan dapat menghancurkan keyakinan diri dan membuat anda percaya bahawa anda akan mencapai hasil yang lebih baik di masa hadapan. Kebanyakan masa, kegagalan menghasilkan risiko dan cuba mencapai sesuatu yang tidak mudah. Orang yang cerdas emosinya tahu bahawa kejayaan terletak pada kemampuan anda untuk bangkit menghadapi kegagalan, dan mereka tidak boleh melakukan ini sekiranya anda terus hidup di masa lalu. Apa-apa sahaja yang berharga akan memerlukan anda mengambil risiko, dan anda tidak boleh membenarkan kegagalan untuk menghalang anda daripada mempercayai kemampuan anda untuk berjaya. Apabila anda tinggal di masa lalu, itulah yang berlaku, dan masa lalu anda menjadi masa anda, yang menghalang anda daripada bergerak ke hadapan.
Mereka Tidak Akan Meratapi dan Fokus Kepada Masalah
Di mana anda menumpukan perhatian anda menentukan keadaan emosi anda. Apabila anda membetulkan masalah yang dihadapi, anda membuat dan memanjangkan emosi dan tekanan negatif, yang menghalang prestasi. Apabila anda memberi tumpuan kepada tindakan untuk memperbaiki diri anda dan keadaan anda, anda mencipta keberkesanan peribadi yang menghasilkan emosi positif dan meningkatkan prestasi. Orang pintar emosi tidak akan menumpukan kepada masalah kerana mereka tahu mereka paling efektif dan produktif apabila mereka memberi tumpuan kepada penyelesaian.
Sentiasa Bersikap Positif
Mereka yang terlalu banyak complain adalah mereka yang seringkali dikelilingi perkara negatif kerana mereka gagal memberi tumpuan kepada penyelesaian. Malahan mereka terus menerus menarik orang lain untuk merasa kasihan dan simpati yang akan membuatkan mereka merasa lebih baik mengenai diri mereka. Lazim dari kebanyakkan kita merasa terbeban dan tekanan untuk mendengar masalah mereka yang sentiasa complain kerana tidak mahu bersikap kasar dan mengecilkan hati mereka. Tetapi apa yang anda perlu ingat adalah terdapat satu ada garis halus antara meminjamkan telinga bersimpati dan tenggelam bersama-sama dalam lingkaran emosi negatif mereka. Anda boleh mengelakkan diri hanya dengan menetapkan had dan menjauhkan diri apabila perlu. Analoginya begini, jika seseorang merokok, adakah anda duduk di sana sepanjang petang menghirup asap rokok? Anda perlu menjauhkan diri anda, dan anda harus melakukan perkara yang sama dengan mereka yang terlalu seringkali mengadu. Cara yang paling baik untuk menetapkan had ialah dengan meminta pengadu bagaimana cara agar mereka berupaya untuk membetulkan masalah. Pengadu akan sama ada tenang atau mengalihkan perbualan ke arah yang lebih produktif.
Emosi negatif yang wujud dalam bentuk dendam adalah sebenarnya tindak balas hasil tekanan. Hanya dengan memikirkan peristiwa terbabit telah berjaya membuatkan anda menghantar mesej ke fikiran memasuki mode ‘fight’ atau ‘flight’. Malah, para penyelidik dari Universiti Emory menunjukkan bahawa menahan tekanan menyumbang kepada tekanan darah tinggi dan penyakit jantung. Dikuasai dendam bermakna anda menahan tekanan, dan orang-orang cerdas emosinya tahu untuk mengelakkan ini di semua aspek. Belajar untuk melepaskan dendam tidak hanya akan membuat anda berasa lebih baik sekarang tetapi juga dapat meningkatkan kesihatan anda.
Katakan Ya Sekiranya Anda Benar-Benar Mahu
Penyelidikan yang dijalankan di University of California di Berkeley menunjukkan bahawa lebih banyak kesukaran yang anda katakan tidak, semakin besar kemungkinan anda mengalami stres, panic bahkan kemurungan. Mengatakan tidak sememangnya menjadi cabaran besar bagi kebanyakan orang. "Tidak" adalah perkataan yang kuat yang anda tidak perlu takut untuk menggunakan. Apabila sudah tiba masanya untuk mengatakan tidak, orang-orang cerdas emosi mengelakkan frasa seperti "Saya tidak fikir saya boleh" atau "Saya tidak pasti." Tidak mengatakan kepada komitmen baru bagi memfokuskan tumpuan anda kepada komitmen yang ada sekaligus memberikan anda peluang untuk berjaya memenuhinya.
Mereka Menghargai Apa yang Mereka Ada
Mengambil masa untuk merenungkan apa yang anda ada dan bersyukur adalah bukan hanya perkara yang "betul" untuk dilakukan. Ia juga meningkatkan mood anda, kerana ia mengurangkan kortisol hormon stres sebanyak 23%. Penyelidikan yang dijalankan di University of California, Davis mendapati bahawa orang-orang yang bekerja setiap hari untuk menumbuhkan sikap bersyukur telah mengalami mood yang lebih baik, tenaga, dan kesejahteraan fizikal. Kemungkinan bahawa tahap kortisol yang lebih rendah memainkan peranan utama dalam hal ini.
P/s: Petikan ini juga di ambil dari buku Emotional Intelligence 2.0, karya Dr. Travis Bradberry & Jean Greaves