Lapan (8) syarikat yang terkenal dan terkemuka semuanya mempunyai kisah tertentu dan mengapa mereka memilih warna itu. Di sini cerita mereka
Botol Coca-Cola yang terkenal mendapatkan warnanya pada sebelum tahun 1900. Pegawai cukai juga perlu memeriksa muatan dalam trak lori semasa ianya mengedarkan minuman ringan. Kerana untuk memudahkan ia membezakan alkohol dari Coca-Cola, botol minuman ringan Coca-Cola itu diberikan warna kemerah-merahan untuk menarikan lagi perhatian orang ramai. Selain itu, ia juga membuat produk Coca-Cola bewarna hijau yang berjenama ‘Life’ iaitu bermaksud untuk menggambarkan kesihatan yang baik.
Merah Jambu The Financial Times
Pada kira-kira tahun sebelum 1900 bersamaan dengan branding Coca-Cola, The Financial Times juga berlaku perubahan warna pada akhbar majalah mereka. Ianya bertujuan untuk menentang pesaing mereka yang menyampaikan berita kewangan iaitu majalah ‘The City’ pada tahun 1893, sehingga ianya mengubah warna akhbar majalah mereka menjadi merah jambu.
Warna Pelangi Google
Untuk menjadikan Google lebih suka bergurau, bermain-main ataupun lucu. Apabila logo itu telah lengkap ia menjadi wujud kepada satu warna utama. Ruth Kedar iaitu pekerja di Google sebagai pereka grafik ianya memberitahu di majalah Wired bahawa 'L' warna hijau itu mendapat pilihan warna terakhir untuk menambahkan warna yang berbeza. Idea ini bermaksud “Google tidak mematuhi peraturan”
Biru Dan Putih Logo BMW
Ramai orang berfikir bahawa logo BMW yang telah direka bentuk untuk kelihatan seperti kipas sebuah pesawat. Di sebalik warna dan reka bentuknya tidak ada kaitan dengan kipas pesawat ianya adalah satu rekaan cerita atau mitos. Reka bentuk dan warna logo BMW ini terhasil adalah dari warna negeri Bavarian iaitu di negara German di mana BMW ditempatkan.
Biru Dari Facebook
Facebook tidak mewajibkan warna syarikat beliau kepada mana-mana jenis kajian atau perbandingan yang menarik. Mark Zuckerberg iaitu pengasas kepada Facebook rangkaian sosial media diwujudkan pada tahun 2004. CEO beliau juga mempunyai masalah buta warna iaitu warna merah dan hijau. Di samping itu, Mark Zuckerberg juga memberitahu The New Yorker bahawa biru adalah warna yang paling terkaya pada diri beliau.
Merah Dan Kuning Jenama Dari Shell
Pemilihan logo Shell pada tahun 1915, sudah tentu ianya ingin mahu untuk menjadi terkemuka di kalangan pesaingnya. Walau bagaimanapun, warna kuning dan merah telah dipilih kerana syarikat itu mempunyai hubungan yang kuat/rapat dengan Sepanyol dan bendera Sepanyol mempunyai warna seperti ini.
Logo UPS Warna Coklat
Warna coklat juga boleh dikaitkan dengan perkara-perkara yang agak suram/muram. Selain itu, UPS juga memilih warna trak mereka untuk syarikat penghantaran. Pada tahun 1916 ia adalah warna yang sangat mewah dan kelas menurut bekas Naib Presiden Pengiklanan dan Perhubungan Awam.
Ungu Logo Dari Yahoo
Terdapat dua cerita di sebalik warna ungu daripada enjin carian Yahoo. Menurut Fast Company, David Filo iaitu pengasas Yahoo beliau pergi ke pembekal pembangunan rumah tempatan pada tahun 1995 untuk memilih warna baru untuk pejabatnya. Sejumlah cat warna ungu yang telah ditawarkan kepada beliau, ianya cukup untuk mengecat seluruh pejabat syarikatnya. Cerita di sebaliknya pula iaitu beliau membeli cat warna kelabu, tetapi apabila lampu pendarfluor dihidupkan di pejabat Yahoo membuatkannya kelihatan seperti warna ungu.