Kenali Ciri-Ciri Ponzi Skim & Piramid Skim - Market Demon

Monday, March 12, 2018

Kenali Ciri-Ciri Ponzi Skim & Piramid Skim





Skim Ponzi dan Skim Piramid  adalah istilah  atau nama bagi sindiket penipuan yang tidak begitu asing dalam dunia pasaran market (Financial Market). Kedua-dua skim ini adalah sejenis penipuan melibatkan sekuriti di mana pelabur sedia ada dibayar oleh sumbangan pelabur baru. Walaupun istilah Skim Ponzi dan skim piramid sering digunakan secara bergantian, terdapat beberapa perbezaan penting antara mereka: 



Penglibatan

Peserta skim Ponzi biasanya percaya mereka melabur dalam security sebenar, dan tidak menyedari bahawa mereka terlibat dalam skim Ponzi. Walaupun pengendali skim piramid sering menyembunyikan sifat sebenar skim itu, para peserta biasanya menyedari bahawa mereka bertanggungjawab untuk merekrut anggota baru, dan ahli-ahli baru itu merupakan sumber keuntungan bagi anggota yang sedia ada.



Tahap Penglibatan

Selepas pelaburan awal mereka, peserta skim Ponzi kebiasaannya tidak terlibat secara aktif dalam skim ini atau diberikan pilihan. Skim piramid memerlukan penglibatan yang lebih aktif, kerana peserta yang sedia ada dikehendaki merekrut peserta baru untuk menyumbang kepada skim ini.



Sumber Pembayaran

Dalam skim Ponzi dan skim piramid, pelabur sedia ada diberi pampasan oleh sumbangan pelabur baru. Peserta skim Ponzi percaya mereka memperoleh pulangan daripada pelaburan mereka, manakala peserta skim piramid sedar bahawa mereka memperoleh pendapatan dengan merekrut peserta baru.

Berapa lama Skim akan Runtuh
Skim Ponzi selalunya boleh mengambil masa bertahun-tahun untuk runtuh, dengan syarat terdapat bilangan pelabur yang mencukupi. Satu contoh yang baik ialah skim Ponzi yang dikendalikan oleh Bernie Madoff selama lebih dari 30 tahun. Skim piramid biasanya runtuh dengan cepat, disebabkan oleh pertumbuhan pesat yang diperlukan untuk mengekalkannya.

MANGSA YANG BERUNTUNG 
Sesetengah dari mangsa dikira 'bertuah' apabila terlibat dengan skim Ponzi. Ini kerana mereka berjaya keluar awal  dari skim tersebut dengan keuntungan yang mana feedback dari pelabur terawal akan diambil sebagai testimoni. Testimoni mereka yang terawal adalah apa yang membantu menstabilkan dan mengukuhkan lagi skim ini. Terdapat beberapa watak utama yang tidak bertanggungjawab yang mengetahui bahawa mereka membiayai skim Ponzi dan keuntungan yang dijana mereka adalah dengan mengorbankan wang pelabur lain oleh yang demikian mereka. Maka dengan itu mereka dario awal tidak akan berada di bawah dan memilih untuk menjadi pelabur terawal. [sumber: Berenson].

SKIM PONZI



OVERVIEW CONTOH SKIM PONZI
Pada tahun 2009, Bernard Madoff dijatuhi hukuman 150 tahun penjara kerana peranannya dalam skim Ponzi bernilai $ 20 bilion. Sehingga hari ini, penipuan Madoff kekal sebagai salah satu penipuan kewangan terbesar dalam sejarah A.S.. Dana Madoff adalah contoh tipikal skim Ponzi. Cara skimnya berfungsi adalah seperti berikut:

  1. Madoff memikat pelabur dengan janji pulangan pasaran di atas
  2. Di atas kertas, dana Madoff secara konsisten mencapai pulangan yang dijanjikan;
  3. Sepanjang kewujudannya, dana itu secara agresif mencari pelabur baru dan menggalakkan pelabur semasa untuk melabur semula keuntungan mereka; dan
  4. Sebenarnya, 'pulangan' yang dibuat pelabur asal tidak benar, Madoff hanya memindahkan wang dari akaun pelabur baru kepada pelabur lama apabila seseorang akan menuntut 'keuntungan mereka.


Sudah tentu, skim ini, sama seperti semua skim Ponzi yang lain, tidak dapat beroperasi selama-lamanya. Di sebabkan 'pulangan' yang diberikan kepada pelabur adalah tidak nyata dan bukan dari sumber yang nyata, pada akhirnya Madoff tidak mempunyai wang yang cukup untuk menampung 'pulangan' yang telah dijanjikan kepada pelabur. Apabila dana tidak cukup untuk membayar mangsa baru, sewaktu krisis kewangan 2007-2008, penipuan itu akhirnya runtuh.

SKIM PIRAMID




OVERVIEW CONTOH SKIM PIRAMID

Pada bulan Januari 2013, Fortune Hi-Tech Marketing telah ditutup oleh Federal Officer kerana ia didapati adalah sebuahskim piramid. Secara keseluruhan, menurut Federal Officer. Cara skim piramid Fortune Hi-Tech dikendalikan dan beroperasi adalah seperti berikut:
  1. Pelabur direkrut untuk menjual produk seperti pakej tv satelit dan sistem keselamatan rumah;
  2. Semasa pengambilan, pelabur ini diberitahu bahawa mereka dengan mudah boleh membuat pulangan yang besar;
  3. Untuk menjadi jurujual / pelabur, seseorang individu terpaksa membayar yuran pendaftaran dan yuran tahunan yang berterusan; dan
  4. Para pelabur membuat keuntungan yang sangat sedikit dengan sebenarnya menjual mana-mana produk; Sebaliknya, keuntungan sebenar datang dari rekrut dan kemasukan pelabur baru.

Ini adalah contoh tipikal skim piramid. Skim ini hanya dapat bertahan dengan pertumbuhan pesat kemasukan ahli baru dan pelabur. Walau bagaimanapun, sekiranya, skim piramid ini kehabisan pelabur baru skim ini akan runtuh. Perkara yang sama seperti Skim Ponzi tetapi sebab kejatuhan yang berbeza. Kebiasaanya, hanya pelabur yang terawal, biasanya orang yang mencipta skim tersebut dapat membuat keuntungan besar.



Bagi senario di Malaysia, acap kali kita dengar perkara dan penipuan seumpana ini berlaku dan tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Setiap kali itu juga, kita menyaksikan laporan demi laporan di terima pihak berkuasa dalam usaha membanteras skim-skim seperti ini. Dalam pautan di bawah, saya sertakan pautan senarai skim-skim yang Bank Negara Malaysia telah menyenarai hitamkan bagi rujukan pengguna.


SENARAI INDIVIDU & COMPANY TERSENARAI DALAM AKTIVITI KEWANGAN HARAM 

Klik pada pautan di bawah untuk melihat syarikat dan individu yang telah dituduh, didakwa dan disabitkan atas pelbagai aktiviti kewangan haram di bawah undang-undang yang dikawal oleh Bank:
  1. Use of the word 'bank' or similar name without approval
    Charged under: Banking and Financial Institutions Act 1989: Section 15(1)

  2. Receiving, taking or accepting deposits without valid license
    Charged under: Banking and Financial Institutions Act 1989: Section 25(1)

  3. Advertisement for Illegal Deposit Taking
    Charged under: Banking and Financial Institutions Act 1989: Section 27(A)

  4. Operating money services business without valid licence

  5. Use of the word 'money changer' or similar name without approval
    Charged under: Money-Changing Act 1998: Section 24(1)

  6. Exceeding holding limit of foreign currencies of RM250,000 equivalent
    Charged under: Money-Changing Act 1998: Section 29(1)

  7. Furnishing false information
    Charged under: Money-Changing Act 1998: Section 35(b)

  8. Dealings in foreign currency without permission of The Controller
    Charged under: Exchange Control Act 1953 : Section 4(1)

  9. Dealings in foreign currency without permission of The Controller
    Charged under: Exchange Control Act 1953 : Section 4(2)

  10. Dealings in foreign currency without permission of The Controller
    Charged under: Exchange Control Act 1953 : Section 10(1)

  11. Dealing with Foreign Currency without permission of The Controller
    Compounded for an offence under: Exchange Control Act 1953 : Section 10 (1)

  12. Money Laundering
    Charged under: Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act 2001 : Section 4(1)