Malaysia Membuat Peraturan Yang Ketat Tetapi Positif Menerima Mata Wang Digital - Market Demon

Sunday, January 20, 2019

Malaysia Membuat Peraturan Yang Ketat Tetapi Positif Menerima Mata Wang Digital

Image result for suruhanjaya sekuriti malaysia crypto

Dalam artikel kali ini, saya Loqman akan membawa kan anda berita mengenai Malaysia kini telah melaksanakan undang-undang baru yang ketat tetapi positif menerima mata wang digital seiring masa sekarang yang kearah digital.

Pertukaran cryptocurrency dan syarikat yang berasaskan blockchain di Malaysia kini menghadapi beberapa ujian berikutan perubahan peraturan di negara ini terhadap mata wang digital.

Menurut laporan, peraturan baru ini telah mengklasifikasikan token dan aset kripto sebagai sekuriti, dan ini bermaksud mereka kini berada di bawah bidang kuasa Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.

Selaras dengan perubahan itu, mana-mana bursa saham cryptocurrency yang membuat tawaran duit syiling permulaan (ICO) bakal dikenakan hukuman penjara 10 tahun dan denda sehingga RM10 juta.

Kerajaan Malaysia juga telah menyatakan sentimen positif ke atas cryptocurrency dan teknologi blockchain ini dan walaupun mereka membuat undang-undang yang ketat tetapi positif teknologi dan aset digital tersebut dan dalam mengelaskan semua cryptocurrency sebagai sekuriti.

Kementerian Kewangan Malaysia(KKM) memandang aset digital, serta teknologi blockchain mempunyai potensi untuk membawa inovasi dalam kedua-dua industri lama dan baru. KKM percaya aset digital mempunyai peranan untuk menjadi saluran pengumpulan dana alternatif untuk usahawan dan perniagaan baru, dan kelas aset alternatif untuk para pelabur.

No comments: