Betul Ke Harga Emas Sentiasa Naik? - Market Demon

Friday, January 18, 2019

Betul Ke Harga Emas Sentiasa Naik?


Tertarik dengan artikel yang dikeluarkan oleh surat khabar dan medial sosial pada kebelakangan ini dengan harga emas murah. Apa yang kita boleh dapat daripada isu ini? Yeayyy jom kita ke kedai emas dan membelinya. Tiba-tiba tertimbul persoalan di dalam benak pemikiran saya, betul ke harga emas sentiasa naik? Jeng- jeng –jeng –jeng *Lagak macam penari kebudayaan dalam RTM*

Masyarakat kita sudah sebati atau terbiasa dengan istilah harga emas akan terus naik sampai ke bulan dan tidak akan turun menyembah ke ke bumi. Ini boleh dikatakan mitos. Memang logam kuning menjadi kegilaan orang ramai katanya sebagai aset untuk masa depan. Jom kita menyelami tentang harga emas dengan sedikit detail.

Carta xauusd daripada TradingView

Mengikut data daripada broker Oanda nilai spot emas tertinggi pada september 2011. Nilai tertinggi harga spot emas pada masa itu adalah 1921.07/oz dan nilai USDMYR pada masa itu adalah RM 3.195. Kita ambil pendekatan dalam mengira harga emas untuk 1 gram. Standard unit timbangan yang dipakai untuk mengukur berat emas adalah oz troy bersamaan dengan 31.10 gram. Jika kita darabkan harga emas dalam nilai oz dan dibahagikan kepada gram kita akan dapat mengetahui harga spot emas pada waktu itu. Nilai spot harga emas pada waktu itu adalah RM 197.36/gram.

Kembali pula kepada pengiraan harga emas pada hari ini. Nilai emas di buka pada 1292.39/oz manakala nilai USDMYR pula adalah RM4.109. jika nilai emas ini di darabkan dan dibahagi dengan nilai oz kita akan dapat nilai spot emas bersamaan RM 170.75/gram. Kebiasaanya nilai emas di kedai lebih mahal sedikit daripada nilai spot.

Dalam tempoh 7 tahun lebih nilai emas telah menyusut sebanyak 13.48%. Bila masanya pembeli emas pada tahun 2011 hendak menuai hasil daripada pelaburan yang beliau telah lakukan. Melakukan pelaburan dalam emas tidak salah dan biarlah kena dengan timing yang betul. Marketer atau capitalist sentiasa mencari peluang di atas kelemahan diri kita. Akhir sekali abang pun ingin bertanya apa khabar pakar emas? 


"More gold has been mined from the thoughts of men than has been taken from the earth."



No comments: