Bekas CIA Menyatakan Bahawa Teknologi Blockchain Bakal Memberi Ancaman Yang Besar Kepada Keselamatan Negara AS - Market Demon

Tuesday, January 1, 2019

Bekas CIA Menyatakan Bahawa Teknologi Blockchain Bakal Memberi Ancaman Yang Besar Kepada Keselamatan Negara AS



Andrew Bustamante, bekas pegawai perisikan CIA, mendakwa bahawa teknologi blockchain adalah satu bentuk ancaman baru kepada keselamatan negara Amerika. Bustamante, yang khusus dalam bidang penerbitan life-hacks  dan  pengintipan.

Bustamante juga dilaporkan merupakan seorang veteran Tentera Udara Amerika Syarikat dan penasihat korporat Fortune 10. Beliau berkata teknologi blokchain ini sebagai salah satu tindak balas kepada soalan dalam benang subreddit, di laman berita Reddit.

Seorang Redditor telah meminta pendapat Bustamante apa yang dianggapnya sebagai "ancaman terbesar kepada keselamatan negara Amerika pada tahun-tahun yang akan datang?" Adakah ini termasuk  beberapa kemungkinan seperti "Rusia," "perubahan iklim," "Iran" atau "Korea Utara? ". Jawapan yang diberikan oleh Bustamante bukan semua itu tetapi adalah teknologi blockchain

Teknologi Blockchain adalah sesuatu yang berkuasa tinggi, dan jika ada individu yang pertama dapat  mengetahui bagaimana untuk menggodamnya ia dapat memanipulasi sesuatu dengan mudah.

Salah satu Redditor berkata bahawa  ucapannya boleh merujuk kepada "kemungkinan berterusan urus niaga tanpa nama (ananymous) yang boleh terjadi" yang boleh berlaku "di blockchain sebagai salah satu jenis ancaman keselamatan nasional yang didakwa boleh ditimbulkan oleh teknologi itu. Satu lagi menunjuk kepada potensi untuk "memalsukan" data yang dikatakan boleh menjadi lebih merosakkan apabila disimpan dalam sistem berasaskan blockchain yang tidak berubah.

Pada bulan Julai, DoJ mengenakan tindakan keatas dua belas individu dari dua unit GRU dengan menggunakan crypto - yang dikatakan sama ada dilombong atau diperoleh dengan "cara lain" yang dikatakan  untuk menimbulkan usaha dalam menggodam rangkaian komputer yang berkaitan dengan Parti Demokrat, kempen presiden Hillary Clinton dan Lembaga pemilihan dan firma teknologi berkaitan AS.

No comments: