Malaysia: Pengawalselia Kewangan dan Bank Pusat Menyemak Peraturan Pengawalan Cryptocurrency - Market Demon

Saturday, December 8, 2018

Malaysia: Pengawalselia Kewangan dan Bank Pusat Menyemak Peraturan Pengawalan Cryptocurrency



Kenyataan dari Suruhanjaya Sekuriti (SC) dan Bank Negara Malaysia (BNM), bahawa peraturan dalam sektor cryptocurrency akan diumumkan  pada Q1 2019, serta mengulangi perlunya mematuhi undang-undang sekuriti jika bersesuaian

Peraturan kini sedang dibuat untuk dilaksanakan bagi membawa aset digital dalam perundangan undang-undang sekuriti bagi mempromosikan dagangan yang adil dan teratur dan memastikan perlindungan pihak pelabur.

Malaysia kini perlahan-lahan telah membuat pendirian rasmi mengenai aktiviti cryptocurrency tahun ini. Bulan lepas, Pendedahan  tarikh akhir yang berpotensi dari Menteri kewangan Negara Lim Guan Eng juga menyatakan bahawa sesiapa yang ingin mengeluarkan aset digital baru hanya boleh berbuat  dengan kebenaran BNM.

Menteri Kewangan Negara juga turut menasihati semua pihak yang ingin memperkenalkan cryptocurrency hendaklah merujuk terlebih dahulu kepada Bank Negara Malaysia kerana BNM sahaja yang mempunyai kuasa untuk mengeluarkan keputusan mengenai mekanisme kewangan. 

No comments: