Transaksi Blockchain Pertama Dilakukan di Abu Dhabi Bersandarkan Undang-Undang Syariah - Market Demon

Thursday, November 29, 2018

Transaksi Blockchain Pertama Dilakukan di Abu Dhabi Bersandarkan Undang-Undang Syariah

Image result for al hilal bank using blockchain shariah law compliance

Al Hilal Bank, yang berpangkalan di Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu (UAE), telah mengumumkan telah menyelesaikan "transaksi Sukuk pertama dunia" dengan penggunaan teknologi blockchain,

Sukuk adalah sebuah instrumen undang-undang yang juga dikenali sebagai "bon patuh syariah", yang membolehkan para pelabur menjana pulangan tanpa melanggar undang-undang Islam.

Menurut seorang jurucakap bank, perjanjian ini bernilai $1 juta dan dijual oleh Al Hilal kepada seorang pelabur swasta. Tambahnya lagi syarikat yang berasaskan Swiss-Fintech, Jibrel Network, mempunyai pejabat di Dubai dan turut sama mengambil bahagian dalam urus niaga tersebut.

Awal bulan ini, permulaan Switzerland, yang digelar X8 AG, telah menerima pensijilan kewangan Islam dari Biro Semakan Syariah (SRB) untuk syarikat yang berasaskan Ethereum.

Biro Kajian Shariah telah mengeluarkan panduan untuk Stellar, platform open-source bagi pembayaran dengan menggunakan teknologi mereka dalam institusi kewangan Islam. Stellar telah mendakwa sebagai distributed-ledger yang pertama dalam mendapatkan pensijilan pematuhan syariah, 

No comments: