Menteri Kewangan Malaysia Berkata Crypto Mesti Rujuk ke Bank Pusat - Market Demon

Tuesday, November 27, 2018

Menteri Kewangan Malaysia Berkata Crypto Mesti Rujuk ke Bank Pusat

Image result for guang eng bnm

Menteri Kewangan Malaysia Lim Guan Eng telah menyatakan bahawa mana-mana entiti yang ingin menerbitkan cryptocurrency harus merujuk kepada bank pusat negara, Bank Negara Malaysia (BNM) terlebih dahulu.

Menteri Kewangan menggariskan pendiriannya sebagai tindak balas kepada soalan dari ahli parlimen Dr Tan Yee Kew dari Parti Keadilan Rakyat (PKR). Dr Tan kini telah dilaporkan sedang meneliti langkah-langkah yang patut diambil untuk menilai risiko cryptocurrency serta risiko yang mungkin timbul untuk sistem kewangan dan mata wang fiat tempatan.

Soalan dari Dr Tan muncul dalam konteks projek untuk cryptocurrency yang disokong kerajaan, yang diberi nama sebagai Harapan Coin, yang tidak lama lagi akan dibentangkan sebelum bank pusat dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Harapan Coin dikatakan merupakan platform pengumpulan dana politik pertama di dunia yang menggunakan teknologi cryptocurrency dan blockchain. Minggu lepas, Ahli Parlimen Malaysia mendesak kerajaan untuk melaksanakan peraturan crypto sebelum proses dan perancangan seterusnya dilakukan bagi Harapan Coin ini.

Guan Eng sendiri memberi respons kepada soalan Dr Tan dan menekankan bahawa kesan sistem cryptocurrency dalam kestabilan kewangan masih dikaji lagi, dan semua entiti yang terlibat dalam penerbitan cryptocurrency mestilah tertakluk kepada garis pengawalseliaan dari BNM.

Pada bulan Februari tahun ini, Malaysia telah meluluskan undang-undang yang memerlukan pertukaran kripto untuk mengenal pasti pedagang sepenuhnya selepas pelaksanaan undang-undang anti pengubahan wang haram (AML) dikuatkasakan. Menteri kewangan juga turut menggariskan perjuangan Malaysia dalam membasmi aliran keluar wang haram, merentasi spektrum pendapatan, kastam dan pengelakan tugas cukai, penyeludupan, aliran keluar modal haram, dan banyak lagi.

No comments: