Royal Bank of Scotland Menolak Urusan Berkaitan Cryptocurrency - Market Demon

Sunday, January 7, 2018

Royal Bank of Scotland Menolak Urusan Berkaitan Cryptocurrency



Tidak sampai seminggu sejak Gibraltar memulakan perniagaan pelesenan Blockchain, mereka telah menerima berita buruk dari United Kingdom. Sebuah bank British yang terkemuka telah menolak untuk memproses pesanan daripada firma cryptocurrency yang berpangkalan di wilayah luar negara. Bank Gibraltar kini sedang mencari rakan kongsi perbankan UK yang lain.

Reaksi negatif terhadap keputusan Gibraltar datang dari Royal Bank of Scotland (RBS). Rakan kongsinya, Gibraltar International Bank (GIB) telah menerima pemberitahuan bahawa RBS tidak akan lagi memproses transaksi yang berkaitan dengan firma cryptocurrency.

Perundangan Digital Ledger Technology (DLT) baru berkuatkuasa pada 1 Januari 2018, selepas parlimen Gibraltar meluluskan rang undang-undang bulan lepas yang direka untuk mengemas kini peraturan kewangannya. Bersama online betting & gaming, perkhidmatan kewangan menyediakan banyak produk yang menyumbang kepada pendapatan domestik Gibraltar.

Pihak berkuasa tempatan telah memutuskan untuk memanfaatkan keuntungan dalam segmen cryptocurrency, bukannya mengharamkan atau mengabaikannya. Wilayah ini juga menjadi yang pertama di Eropah yang mengawal ICO melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Kewangan (GFSC).

Berikutan amaran RBS, Ketua Pegawai Operasi Gibraltar International Bank (GIB), Derek Sene mengumumkan bahawa banknya akan mencari koresponden UK yang lain untuk menubuhkan mekanisma memproses pemindahan yang berkaitan dengan cryptocurrency. Beliau berkata bahawa membuat keputusan strategik ini adalah amalan biasa. GIB tidak berurusan dengan cryptocurrency tetapi mula membuka akaun syarikat yang menggunakan teknologi Blockchain pada Oktober tahun lepas. Disebut oleh media tempatan, Sene menyatakan bahawa GIB akan terus beroperasi dalam industri DLT.

RBS masih belum membuat keputusan secara rasmi mengenai keputusannya untuk menolak urusniaga yang berkaitan dengan cryptocurrency dari Gibraltar.

Pengerusi Bank, Sir Howard Davies sebelum itu mengatakan bahawa Bitcoin seolah-olah sudah menjadi bubble tetapi beliau tidak melihat bagaimana ia boleh diharamkan. Davies turut menyatakan kesulitan dalam menentukan sistem pembayaran alternatif tetapi juga menunjukkan bahawa pasaran memberitahu kita sesuatu tentang permintaan untuk kaedah pembayaran baru yang lebih cepat.

Sementara itu, Bank of England (BOE) terus giat mengkaji
dan memantau Bitcoin.