Apa Itu IOTA? Panduan Asas Buat Pemula - Market Demon

Tuesday, January 9, 2018

Apa Itu IOTA? Panduan Asas Buat Pemula



Sejak beberapa bulan yang lepas, token IOTA telah menjadi salah satu yang hangat dibincangkan dalam dunia cryptocurrencies pada tahun 2017. Mengikut CoinMarketCap IOTA sekarang mempunyai marketcap lebih dari $ 10 bilion, yang mengatasi lebih banyak token yang terkenal seperti monero, zcash dan Neo dari segi urus niaga global dan nilai spekulatif semasa. Robert Bosch Venture Capital baru-baru ini menjadi firma VC yang pertama untuk melabur dalam IOTA.

PENGENALAN IOTA

IOTA adalah lejar yang diedarkan secara terbuka yang memberi tumpuan kepada menyediakan komunikasi dan pembayaran yang selamat antara mesin sebagai asas kepada teknologi yang semakin berkembang dikenali sebagai Internet-of-Things (IoT). IOTA melakukannya melalui penggunaan protokol baru dan inovatif yang dikenali sebagai Tangle. IOTA membolehkan syarikat meneroka model perniagaan 2-perniagaan baru dengan membuat setiap sumber teknologi satu perkhidmatan yang berpotensi untuk didagangkan di pasaran terbuka dalam masa nyata, tanpa bayaran.

 IOTA FOUNDATION


David Sønstebø, Sergey Ivancheglo, Dominik Schiener dan Serguei Popov mengasaskan IOTA pada tahun 2015.
Fokus utama IOTA Foundation adalah Internet of Things dan the Machine Economy tetapi teknologi ini sangat sesuai untuk pembayaran antara manusia juga.

Jumlah bekalan IOTA ialah: 2,779,530,283,277,761 IOTAs


CIRI-CIRI IOTA

Skalabiliti
Rangkaian semakin kuat apabila bilangan urus niaga meningkat

Desentralisasi
IOTA tidak mempunyai pelombong. Setiap pembuat transaksi juga merupakan validator transaksi yang bermaksud setiap pembuat transaksi secara aktif mengambil bahagian dalam konsensus.

Tiada Yuran Transaksi
IOTA tidak mempunyai yuran transaksi yang bermaksud IOTA boleh digunakan untuk pembayaran mikro.


THE TANGLE

Bitcoin dan Ethereum menggunakan teknologi blockchain untuk berfungsi, IOTA menggunakan Tangle. Grafik Aciklis Langsung atau, DAG. Tangle menggunakan lejar untuk menyimpan transaksi, atau laman web, dalam protokol Tangle. Peraturannya ialah, transaksi baru yang berlaku di rangkaian mesti mengesahkan sekurang-kurangnya dua urus niaga sebelumnya sebelum ia sendiri dapat disahkan.





Proses di mana transaksi disahkan pada rangkaian Tangle berbeza dengan kaedah yang digunakan pada ledger berasaskan blokchain. Di ledger Tangle, tidak ada pelombong seperti pelombong Bitcoin. Sebaliknya, setiap pengguna yang beroperasi di rangkaian Tangle, adalah miner. Apabila Alice menghantar 5 IOTA kepada Bob di telefon bimbitnya, telefonnya melakukan proof of work untuk mengesahkan dua transaksi terdahulu. Melalui penggunaan rangkaian Tangle, mesin akan dapat berurusan dengan satu sama lain. Kereta boleh membayar tempat letak kereta mereka sendiri, rumah boleh membayar bil elektrik mereka sendiri, dan kes-kes lain.



APAKAH Internet-of-Things (IoT)?

Internet-of-Things (IoT) adalah sistem peranti pengkomputeran yang saling berkaitan, mesin mekanikal dan digital, objek, haiwan atau orang yang disediakan dengan unique identifiers dan keupayaan untuk memindahkan data melalui rangkaian tanpa memerlukan manusia atau manusia- interaksi komputer.




JUMLAH PENGHASILAN IOTA 


Video link klik : IOTA BY THE NUMBER

TRANSAKSI IOTA PER SAAT 

  • Bitcoin : 3-5 transaksi sesaat
  • Ethereum :15 transaksi sesaat
  • Ripple: 1000 transaksi sesaat. 
Keistimewaan IOTA ialah apabila rangkaian berkembang, kelajuannya juga akan semaakin laju dan jangkaan pada masa depan IOTA akan mendahului kepantasan transaksi cryptocurrency yang lain. Bilangan maksimum transaksi sesaat ditentukan oleh undang-undang fizik (Physic Law) dan jalur lebar (bandwith) pada waktu itu.

DIMANAKAN IOTA BOLEH DISIMPAN? 

  1. Full Node (GUI)
  2. Headless Node 
  3. Light Wallet (GUI)
  4. Android Wallet
Full Node (GUI): Diguna dan access secara setempat melalui GUI dan perlu disambungkan kepada jiran melalui IP statik untuk berfungsi. Untuk tutorial secara video boleh merujuk link di bawah

Headless Node: Mempunyai kelebihan yang anda boleh membuka Multiple Seed (Akaun) pada masa yang sama. Headless Node Wallet Download

Light Wallet (GUI): Antara local interface yang akses full node (IOTA Node) dalam persekitaran yang berbeza (contoh : Node on a serverLight Wallet (GUI) Tutorial

Android WalletAndroid Wallet Download

iOS Wallet : Coming soon!

IOTA EXCHANGES

  • Bitfinex
  • Binance
  • Coinone
  • CoinSpot
  • CoinFalcon