Pengawal Selia Kewangan UK Mengeluarkan Kertas Rundingan Mengenai Crypto - Market Demon

Friday, January 25, 2019

Pengawal Selia Kewangan UK Mengeluarkan Kertas Rundingan Mengenai Crypto

Image result for uk financial release consulting paper on cryptocurrency

Kali ini, saya Loqman akan membawa kan kepada pembaca berita mengenai pengawal kewangan United Kingdom telah menerbitkan kertas perundingan "Panduan Mengenai Aset Crypto".

Matlamat yang dinyatakan oleh Pihak Berkuasa Kewangan (FCA) mengenai cryptocurrency adalah untuk menyediakan lebih banyak peraturan yang jelas mengenai subjek untuk peserta pasaran.

Dalam pengenalan pada kertas kerja tersebut, FCA telah mengisytiharkan bahawa versi akhir yang dimaksudkan akan membantu para peserta pasaran dalam memahami sama ada aset crypto yang mereka gunakan berada dalam perimeter peraturan atau tidak.

Di dalam kertas kerja tersebut, FCA telah menggariskan pelbagai definisi aset crypto dalam undang-undang U.K yang berkenaan. Khususnya, kertas kerja yang menunjukkan bahawa aset crypto boleh dianggap sebagai "Pelaburan Khusus" di bawah Perintah Aktiviti yang Dikawal (RAO) atau instrumen kewangan. Badan pengawalselia juga turut disebut dalam kertas kerja tersebut dimana bahawa aset tersebut boleh dikawal dibawah Peraturan E-Money atau Peraturan Perkhidmatan Pembayaran.

Panduan aset kripto FCA kategorikan crypto dalam tiga jenis token, iaitu token pertukaran, token keselamatan dan token utiliti. Sementara token pertukaran pula adalah tidak dikeluarkan atau disokong oleh mana-mana pihak berkuasa pusat dan ia bertujuan dan direka untuk digunakan sebagai alat pertukaran. Manakala token sekuriti pula adalah aset yang mungkin berada di bawah RAO dan peraturan FCA. Akhir sekali, coin yang disebut sebagai token utiliti adalah untuk memberi pengguna akses kepada produk, tetapi tidak memberikan kelebihan yang sama seperti token keselamatan.

No comments: