Penggodaman USD 87 Juta Cryptocurrency, Tiga Ditahan . - Market Demon

Tuesday, August 21, 2018

Penggodaman USD 87 Juta Cryptocurrency, Tiga Ditahan .



Polis di China telah menahan tiga lelaki yang disyaki mencuri kira-kira 600 juta Yuan (lebih daripada $ 87 juta USD) cryptocurrency melalui penggodaman. Penggodam menjadikan komputer peribadi dan korporat sebagai sasaran penggodaman. Pihak berkuasa mengatakan bahawa ini adalah yang terbesar di "People Republic" setakat ini.

Kes itu telah diklasifikasikan oleh pegawai penguatkuasa undang-undang di Xian, ibu kota wilayah utara Shaanxi, sebagai "penyiasatan jenayah kritikal nilai tertinggi" di negara setakat ini.

"Biro kami tidak pernah menangani kes seperti ini sebelum ini. Ia adalah kes yang berkaitan dengan mata wang maya pertama di Shaanxi"

Siasatan itu dimulakan pada bulan mac tahun ini, apabila salah seorang mangsa, penduduk Xian, memberitahu polis tempatan bahawa komputernya telah digodam. Dia mengadu bahawa penggodam yang tidak diketahui telah mencuri 100 juta Yuan (hampir 15 juta USD) dalam bentuk Bitcoin (BTC) dan Ethereum (ETH).

Suspek Bekerja untuk Syarikat Internet Terkenal


Ketiga-tiga suspek dikatakan telah mempelajari teknologi penggodaman sejak berusia 12 dan 13 tahun dan telah bekerja di firma internet terkenal.

Polis berkata, penggodam menjual mata wang maya yang dicuri ke amaun yang lebih kecil dan kemudian melakukan pelbagai transaksi untuk menutup jejak mereka

Polis menganalisis 30,000 data yang dikumpulkan dengan bantuan pakar dari sektor IT sebelum mengenal pasti suspek pertama, seorang penduduk wilayah tengah Hunan bernama Zhou. Dua bulan kemudian, dua lagi rakan sejenayah yang lain - Cui, seorang lelaki dari Beijing, dan Zhang dari wilayah Jilin dapat dikesan.


Setelah dua bulan dibawah pengawasan pihak polis, Mereka telah ditahan dalam satu serbuan telah dijalankan pada rabu lalu. Pihak berkuasa dan media China menyatakan bahawa siasatan masih dijalankan.

Populariti kriptografi di "People Republic" ini telah menyebabkan peningkatan yang ketara dalam kedua-dua jenayah dan pertikaian yang berkaitan dengan aset digital. Mengikut laporan baru-baru ini, mahkamah China dibanjiri oleh peningkatan jumlah kes tersebut. Dengan peraturan yang tidak jelas dan pengharaman samar-samar dalam perdagangan ICO dan perdagangan cryptocurrency, hakim China merasa sukar untuk menyelesaikan banyak daripada mereka.

No comments: