Dengan kebangkitan Bitcoin, Litecoin, dan Ethereum, pelbagai altcoin baru dan token telah cuba untuk merampas takhta Cryptocurrency Permainan.
“Anda boleh menjalankan StarCraft pada blockchain. Perkara-perkara semacam itu adalah mungkin terjadi. Tahap keselamatan dan skalabiliti yang tinggi membolehkan semua perkara lain yang dibina. Ethereum adalah lapisan asas yang selamat yang tidak mempunyai terlalu banyak ciri. “- Vitalik Buterin
Dalam artikel ini, saya akan mengkaji semula kriptografi permainan yang sedang dibangunkan atau sudah tersedia, dari pasukan pembangunan di seluruh dunia. Artikel ini akan menumpukan pada ciri, konsep, dan reka bentuk teknikal setiap cryptocurrency. Saya tidak akan cuba membuat spekulasi mengenai harga tetapi sebaliknya, saya akan berusaha untuk memahami visi setiap pasukan dan melihat kebolehan dan kebolehan teknikal setiap duit syiling.
Game Credits
Tujuannya adalah untuk menjadi mata wang universal bagi pemain game 2.6 bilion di seluruh dunia, untuk memberi kuasa kepada developer permainan mengembangkan lagi 100 bilion dolar industri permainan, dan untuk mempercepat penggunaan cryptocurrency yang lebih luas sebagai alternatif yang lebih baik kepada kerajaan- dikeluarkan fiats.
GameCredits adalah salah satu mata wang kriptografi permainan yang terawal muncul dalam dunia cryptocurrency. Ia dilancarkan lebih tiga tahun yang lalu. Berdasarkan fork kod Bitcoin, GameCredits menyediakan API asas dengan kemampuan untuk membuat & mengambil invois dalam sebuah permainan. Mereka menyediakan SDK untuk enjin Perpaduan, yang membolehkan permainan menyambungkan API invois mereka.
Ciri utama mata wang ini adalah untuk membuat invois (serupa dengan gerbang pembayaran Coinbase). Kekurangannya adalah pengguna perlu meninggalkan permainan dan mengakses web untuk membuat pembayaran. Ini bermaksud pengguna perlu keluar daripada applikasi permainan dahulu untuk membuat bayaran.
Mata wang ini juga mengalami risiko daripada sifat centralize mereka, kerana API untuk membuat invois mereka hanya boleh dibuat menggunakan laman web GameCredits dan sumber yang tertutup. Itulah titik kegagalan utama, dan semua permainan yang menggunakan platform boleh mencari sistem pembayaran mereka di luar talian jika laman web GameCredits digodam atau di luar talian.
Digibyte
Sama seperti GameCredits, ini adalah satu lagi fork Bitcoin. DigiByte mengemaskiki kod dan telah melaksanakan beberapa ciri yang dibangunkan oleh cryptocurrency.
DigiByte telah diberi tanggungjawab untuk beberapa percubaan awal di platform permainan.
DigiByte Gaming adalah sistem ganjaran berpusat untuk pemain dan berisiko terhadap serangan DDoS. MineThatDigi adalah pelayan Minecraft (games) yang membolehkan pengguna melombong DigiByte semasa bermain – tetapi pelayan ini juga telah dilepas ke luar talian.
Kelihatan baru-baru ini untuk DigiByte telah berpindah dari permainan ke arah pembangunan duit syiling yang bertujuan untuk pasaran dan applikasi yang lain.
Boleh juga baca sedikit lagi info berkenaan dengan digibyte disini.
1st blood
FirstBlood adalah platform kejohanan eSports yang menggunakan juri untuk menentukan keputusan perlawanan. Mereka mengiklankan Perlindungan Serangan Sybil tetapi tindakan yang memerlukan 2FA melalui pihak berpusat (laman web FirstBlood) bermakna FirstBlood terdedah kepada semua risiko yang sama yang disebutkan untuk beberapa coin di atas.
Sekiranya perkhidmatan berpusat yang mengesahkan setiap juri mempunyai masalah pengawalseliaan atau hacks, yang juga boleh merosakkan platform mereka.
Walaupun kritikan ini, sangat menarik untuk melihat sistem juri konsensus FirstBlood membangun dan digunakan untuk kejohanan eSports. Permainan yang pertama mereka sokongadalah Dota 2, dengan LoL dan CS: Go direncanakan untuk masa depan.
Kegunaan cryptocurrency dalam Industri
Ini adalah 3 coin atau token daripada yang terdapat dan akan muncul dalam industri game ini. Contoh ini diambil kerana pada hemat saya ketiga ini adalah coin yang telah lama muncul. cuma tengelam dan timbul. Pada pendapat saya juga Industri cryptocurrency dalam bidang permainan video ini akan cepat berkembang selain industri media social.