Bank Negara Indonesia Memberi Amaran Kepada Semua Pengguna Cryptocurrency Berisiko Tinggi - Market Demon

Wednesday, January 17, 2018

Bank Negara Indonesia Memberi Amaran Kepada Semua Pengguna Cryptocurrency Berisiko Tinggi

Bank Negara Indonesia mengeluarkan siaran akhbar pada 13 Januari, memberi amaran kepada rakyatnya terhadap penggunaan penjualan, pembelian atau perdagangan cryptocurrency dan menyatakan kembali mata wang maya adalah tidak sah di Negara Indonesia.

Kenyataan ini dibuat selepas September 2017 bahawa Bank Indonesia tidak akan menerima Bitcoin (BTC) sebagai pembayaran, yang menyebabkan penutupan dua bursa crypto dari Indonesia, BitBayar dan TokoBitcoin. Bank Indonesia memetik kebimbangan mengenai penggunaan yang berpotensi untuk mencuci wang dan membiayai keganasan sebagai alasan di sebalik kempen
anti-cryptocurrency.

Selain itu, Kerajaan Algeria juga telah mengambil langkah-langkah ke arah larangan penggunaan crypto dalam Rang Undang-Undang Kewangan 2018 Kerajaan Algeria akan melarang pemilikan Bitcoin dan perdagangan haram di negara ini. Pada awal Januari,Pejabat Agama Mesir, Mufti Shawki Allam, mengisytiharkan Bitcoin menyalahi undang-undang Syariah dan kebimbangan mengenai pengubahan wang haram dan pembiayaan keganasan.