Facebook Melancarkan White Paper Bagi Libra Currency - Market Demon

Wednesday, June 19, 2019

Facebook Melancarkan White Paper Bagi Libra Currency

Related image

Menurut  Facebook, matawang digital yang lebih stabil ini akan diberi nama sebagai "libra," bakal beroperasi di blockchain Libra asli dan berskala, ia juga turut disokong oleh rizab aset yang direka untuk memberikan nilai intrinsik dan mengurangkan turun dan naik harga.

Aset ini terdiri daripada sekumpulan pendeposit bank dan sekuriti kerajaan jangka pendek yang akan diadakan di Libra Reserve untuk setiap Libra yang dikeluarkan.

Cryptocurrency baru akan dsokong oleh konsortium yang berpangkalan di Switzerland, iaitu "Persatuan Libra" dan ini termasuk Mastercard, PayPal, Visa, Stripe, eBay, Coinbase, Andreessen Horowitz dan Uber.

Persatuan Libra sendiri ditadbir oleh Majlis Persatuan Libra. Ahli-ahli majlis pada mulanya adalah ahli pengasas, yang masing-masing menjalankan nod validator di rangkaian dan terutamanya pelabur perlu membuat pelaburan minimum sebanyak $ 10 juta dan setiap pelaburan bernilai $ 10 juta akan menjamin satu undi.

Facebook juga mendedahkan Token Investment Libra - berbeza daripada libra cryptocurrency yang berorientasikan pengguna global - yang boleh dibeli atau diagihkan sebagai dividen kepada ahli pengasas persatuan dan pelabur.

No comments: